17. oktober 2018
Rute 21, der åbnede i 2013, har sammen med  Motorring 3, Storebæltsbroen, Udvidelsen af Motorvej E45 i Jylland og Svendborg-motorvejen været en gevinst for samfundet, konkluderer rapport. Foto: Christian Mikkelsen.
Rute 21, der åbnede i 2013, har sammen med Motorring 3, Storebæltsbroen, Udvidelsen af Motorvej E45 i Jylland og Svendborg-motorvejen været en gevinst for samfundet, konkluderer rapport. Foto: Christian Mikkelsen.
Foto: Mik
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Nye veje en gevinst for samfundet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Nye veje en gevinst for samfundet
Sjælland - 15. maj 2018 kl. 10:31
Af Tomas Revsbech
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Investeringerne i udvidelsen af Motorring 3, motortrafikvejen Rute 21 mellem Holbæk og Vig og ikke mindst Storebæltsbroen har været en god forretning for samfundet. Det viser en samfundsøkonomisk analyse af fem vej-projekter, som konsulentbureauet Incentive har foretaget for Transportministeriet, skriver aviserne DAGBLADET, Nordvestnyt og Sjællandske.

Bureauet har kigget på alle fordele og ulemper bag de fem projekter, og konklusionen er, at alle fem projekter i større eller mindre grad har bidraget til, at »samfundet er blevet rigere ved at gennemføre projekterne«.

Pendlere og øvrige bilister fået en hurtigere og nemmere køretur frem og tilbage på strækningerne, ligesom flere får mod på at køre lidt længere efter drømmejobbet. Dertil kommer, at virksomhederne i nærheden af strækningerne får færre omkostninger til transport såvel som bedre muligheder for at tiltrække kvalificerede medarbejdere.

Incentive har opgjort gevinsterne af projekterne i en såkaldt samfundsmæssig forrentning af investeringen.

Her giver den nye Rute 21 en samfundsmæssig forrentning på 8,6 procent, mens udvidelsen af Motorring 3 giver en forrentning på 7,2 procent.

De tre øvrige projekter i analysen er den jyske motorvej E45, Svendborg-motorvejen og Storebæltsforbindelsen, som henholdsvis giver en samfundsmæssig forrentning på 10,5 procent, 5,5 procent og hele 14,2 procent af investeringen.

Storebæltsforbindelsens høje score skyldes, at bilister og togrejsende har sluppet for ventetid ved færgelejerne i Korsør og Nyborg, virksomheder har sparet transport-kroner ligesom staten har tjent milliarder ind i bruger-betaling.

Den samfundsmæssige gevinst skal minimum være på 4 procent. Det er den grænse, Finansministeriet har opstillet for, hvornår et vejprojekt er samfundsøkonomisk rentabelt.

LÆSER
ARRANGEMENTER


Har du en aviskode?





Du finder aviskoden
i den trykte udgave af din avis.