25. september 2021
Unge pendlere stiger på Østbanen, der har kørt med nedsat fart siden december 2019 på grund af nedslidte skinner. Banen er den af landets 14 lokalbaner, der har det værst. Men i de kommende år når en række andre lokalbaners skinner også deres udløbsdato, viser ny Rambøll-rapport. Foto: Henrik Fisker
Unge pendlere stiger på Østbanen, der har kørt med nedsat fart siden december 2019 på grund af nedslidte skinner. Banen er den af landets 14 lokalbaner, der har det værst. Men i de kommende år når en række andre lokalbaners skinner også deres udløbsdato, viser ny Rambøll-rapport. Foto: Henrik Fisker
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Nye tal: Lokalbaner har brug for milliard-investeringer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Nye tal: Lokalbaner har brug for milliard-investeringer
Sjælland - 06. maj 2021 kl. 11:42
Af Tomas Revsbech

Der er behov for massive investeringer i Østbanen, Tølløsebanen, Odsherredsbanen og landets 11 andre lokalbaner i de kommende år, hvis ikke banernes cirka 17 millioner årligt rejsende skal få ringere service end i dag.

arrow Læs også: Professor ser behov for flere penge til lokalbaners skinner og tog

Frem mod 2035 er der således behov for at investere lidt over syv milliarer kroner i lokalbanernes infrastruktur og knap 1,5 milliarder i nye tog. Det viser ny rapport om lokalbanernes tilstand, som konsulentfirmaet Rambøll har lavet for Danske Regioner.

- Vi har helt akut nogle meget slidte skinner på Østbanen. Men efter 2026 er der en række andre baner, hvor skinnnerne når at blive så gamle, at de trænger til at blive fornyet. Derudover er der store forventninger til, at vores tog i de kommende år bliver grønne. Og vi vil gerne køre med batteritog og andre emissionsfrie tog. Men det kræver altså investeringer, siger Ulla Astman, næstformand i Danske Regioner (S).

"Den nuværende tilstand af Privatbanernes infrastruktur vurderes samlet set som tilfredsstillende selvom der er efterslæb på Østbanen, men over hele landet vil der i de kommende 15 år, 2021-2035 være behov for store investeringer i sporet, enten i form af en fuld ombygning af sporet
eller i form af en fornyelse af enkeltkomponenter som fx skinner og sveller for at opretholde den nuværende trafikafvikling. Dette skyldes at ca. 75% af sporene i perioden opnår en alder på 40-45 år."



Uddrag fra Rambøll-rapporten: "Privatbanerne - Tilstand og fornyelsesbehov".
Behovet er større

De fem regioner får gennemsnitligt et årligt statstilskud på 463 millioner kroner til lokalbanerne. Regionerne har dog gennem flere år påpeget, at de reelt havde behov for knap 106 millioner støtte-kroner mere.

Men Rambøll-rapporten viser ifølge regionerne, at der snarere er behov for at øge statstilskuddet med 124 millioner kroner årligt.

- Tidligere har vi ikke regnet på, hvad det ville kræve at investere i batteritog og den tilhørende ladeinfrastruktur. Dertil kommer, at Rambøll også peger på, at vi er nødt til at få nye signaler langs lokalbanerne, fordi man er i gang med at udskifte signalerne på de statslige jernbaner, siger Ulla Astmann.

Region Sjælland har i over et år forsøgt at få staten til at øge tilskuddet eller give en pose penge, så regionen kan få råd til at renovere skinnerne på Østbanen, der er slidt helt ned.

Håber på lydhørhed

Regionsrådsformand Heino Knudsen (S) håber, at Rambøll-rapporten vil sende et stærkt signal til politikerne på Christiansborg om, at der er behov for at øge tilskuddet til lokalbanerne generelt.

- Rapporten understøtter behovet for, at vi finder en løsning for Østbanen nu og her og for lokalbanerne generelt. Vi og politikerne på Christiansborg skal helst finde en løsning, der gør, at andre lokalbaner ikke ender i den situation, vi står i lige nu med Østbanen, siger han.

arrow FAKTA: Her ligger de 13 danske lokalbaner
09. maj 2021 kl. 12:06 Opdateret: kl. 12:08
arrow Regioner beder om flere penge til skrantende lokalbaner
09. maj 2021 kl. 09:41 Opdateret: kl. 10:32
Stemmer du til kommunalvalget i år?