24. september 2018
Blandt de 40 busruter, som Region SJælland driver, er blandt andet mere end 10 såkaldte R-busruter. Foto: Anders Fallesen.
Blandt de 40 busruter, som Region SJælland driver, er blandt andet mere end 10 såkaldte R-busruter. Foto: Anders Fallesen.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Formand: Busbesparelser »fuldstændigt uvirkelige«

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Formand: Busbesparelser »fuldstændigt uvirkelige«
Sjælland - 04. juni 2018 kl. 18:09
Af Tomas Revsbech
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Regeringens beslutning om, at regionerne ikke længere skal arbejde med erhvervsfremme, kan i værste fald koste adskillige regionale busruter livet.

arrow Læs også: Regionsfolk: Kommuner må hjælpe truede busser

Det lyder barokt, men det er sådan, virkeligheden er. Det fortæller Peter Jacobsen, formand for Region Sjællands udvalg for trafik, infrastruktur og miljø (DF), til DAGBLADET, Nordvestnyt og SJællandske.

- Al erhvervsudvikling i regionerne har hidtil ligget i en fælles kasse, der hedder regional udvikling, som ud over erhvervsfremmetiltag også dækker kollektiv trafik, oprydning efter jordforurening og arbejde med råstoffer.

- Den kasse har regionerne selv kunnet administrere og fordele pengene ud fra. I Region Sjælland har vi altså prioriteret mobilitet højt, og derfor bruger vi omkring 65 procent af budgettet i regional udvikling på kollektiv trafik, forklarer Peter Jacobsen, til aviserne.

Lige nu er det uklart, hvor mange af de penge, regionerne indtil nu har fået til erhvervsfremme, som regeringen vil tage væk fra regionerne.

Men regionens samlede budget til regional udvikling udgør knap 574,3 millioner kroner, hvoraf 375,6 millioner kroner i 2018 går til driften af fire tog-strækninger og 40 busruter.

Regionsrådsformand Heino Knudsen (S) siger ifølge Jyllands-Posten, at Region Sjælland risikerer at miste 105 millioner kroner, som de får i dag til erhvervsfremme.

Peter Jacobsen håber, at regeringen vil sætte sig ned og analysere grundigt, hvad pengene faktisk går til, inden de tager dem væk fra regionerne.

Ikke bare fordi, de går til andet en ren erhvervsstøtte. Men også fordi Region Sjælland er den af de fem regioner, der bruger den absolut største andel af budgettet til regional udvikling på kollektiv trafik.

- Jeg er med på, at man fjerner en opgave, og dermed den økonomi, der hører til. Sådan er det, og det accepterer jeg. Men det, der er svært, er, hvis man bare tager udgangspunkt i et gennemsnit eller et excelark, i stedet for at kigge ned i hver enkelt region og ser på, hvad pengene reelt er brugt på.

- Mister vi de her 100 millioner, vil det jo betyde besparelser på tocifrede beløb på den kollektive trafik. Det kan jeg slet ikke se ind i konsekvensen af. Det tør jeg slet ikke. For så taler vi ikke bare om, at der skal spares en weekendafgang på en rute hist eller pist. Så er vi nødt til at tage flere ruter ud af drift, siger Peter Jacobsen.

arrow Busruter truet af sparekniv
01. juni 2018 kl. 10:47 Opdateret: kl. 10:47
LÆSER
ARRANGEMENTER


Har du en aviskode?





Du finder aviskoden
i den trykte udgave af din avis.