6. april 2020
Østbanen er én af fire lokalbaner, der drives af Region Sjælland. En renovering koster mellem 450 og 660 mio. kr. Og det rækker regionens økonomi, som består af 100 pct. statstilskud, ikke til. Foto: Henrik Fisker.
Østbanen er én af fire lokalbaner, der drives af Region Sjælland. En renovering koster mellem 450 og 660 mio. kr. Og det rækker regionens økonomi, som består af 100 pct. statstilskud, ikke til. Foto: Henrik Fisker.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Enhedslisten og Konservative afviser busser på Østbanen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Enhedslisten og Konservative afviser busser på Østbanen
Sjælland - 05. februar 2020 kl. 10:15
Af Tomas Revsbech
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Det duer ikke at erstatte en lokal togbane på skinner med busser. Det er en discount-løsning.

arrow Læs også: Tanja: Østbanen, mit smertensbarn - av av av!

Sådan lyder det enslydende budskab fra henholdsvis Enhedslistens Folketingspolitiker Eva Flyvholm og en gruppe sjællandske politikere fra De Konservative.

Årsagen til udmeldingerne er den netop indgåede aftale mellem Transportminister Benny Engelbrecht (S) og Region Sjælland om at analysere muligheden for at erstatte den nuværende, nedslidte bane med en slags letbane-busser i samme trace, kaldet BRT-busser (Bus Rapid Transit).

EL: Spilder tiden

Men det er simpelthen så dårlig en idé, at det er spild af tid, mener Eva Flyvholm.

Hun har bedt Transportminister Benny Engelbrecht møde op i Folketingets spørgetid onsdag. Her ønsker hun kort og godt svar på, hvorfor ministeren har sat undersøgelsen i gang.

- Man ved jo i bund og grund godt, at det aldrig bliver en lige så god løsning for pendlerne at skulle få en bus i stedet for et tog. Hver dag folk går og må trækkes med tog, der kører for nedsat fart, er der folk, der kommer for sent på arbejde eller i skole. I værste fald skifter de til bil. Alle taber, siger Eva Flyvholm.

Hun påpeger, at Region Sjælland ikke har penge til at renovere skinnerne. Derfor må staten på en eller anden måde hjælpe - og gerne finansiering, mener hun.

K: Løsning haster

Også en gruppe konservative politikere erklærer sig »meget skeptiske« over for BRT-busser på banen. De tæller blandt andre folketingsmedlem Brigitte Klintskov Jerkel, medlemmer af regionsrådet samt kommunalpolitikere fra Køge, Faxe og Stevns Kommuner.

»Vi anerkender, at renovering af skinnerne er en omkostningstung løsning, men til gengæld er den holdbar mange år fremad. Det er bedst, når man vil sikre regulariteten. Toget er pt. den transportform som er mest klimavenlig, hvilket også skal medtages i betragtningen«, skriver de blandt andet i det fælles debatindlæg, og fortsætter:

»Løsningen haster, vores pendlere lider, derfor en opfordring om at trække i arbejdstøjet, og få startet processen op med at skifte banelegemerne i en fart, og ikke vente på eventuelle trafik forlig ude i fremtiden«, skriver politikerne, der dog ikke skriver, hvor de mener, de op imod 660 millioner kroner en renovering koster, skal findes.

arrow BRT-busser testes i erhvervsområde
21. februar 2020 kl. 13:44 Opdateret: kl. 18:17
arrow Østbanen: Ombygning til busser er dyrere end nye togskinner
20. februar 2020 kl. 07:16 Opdateret: kl. 09:33
arrow Tog eller BRT? I Sverige er diskussionen endt i busser
15. februar 2020 kl. 09:00 Opdateret: kl. 16:06