23. oktober 2018
Indtil de sjællandske togstrækninger er blevet elektrificerede, og el-tog kan indsættes efter 2020, må de togrejsende trækkes med de gamle dieseldrevne ME-lokomotiver. Foto: Anders Ole Olsen
Indtil de sjællandske togstrækninger er blevet elektrificerede, og el-tog kan indsættes efter 2020, må de togrejsende trækkes med de gamle dieseldrevne ME-lokomotiver. Foto: Anders Ole Olsen
Foto: Anders Ole Olsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: DSB opgiver jagt på erstatningstog

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

DSB opgiver jagt på erstatningstog
Sjælland - 22. februar 2018 kl. 11:14
Af Tomas Revsbech
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Der er ingen udsigter til, at de togrejsende og togpendlerne på Nordvestbanen og Sydbanen kan få nogle midlertidige erstatningstog i stedet for ME-lokomotiverne, der siden 26. januar har været på værksted. Det skriver DAGBLADET og Nordvestnyt.

arrow Læs også: Lokomotiver ude i mindst et halvt år

DSB har opgivet at finde og leje nogle lokomotiver, der kan sættes ind, indtil de 33 lokomotivers hjulaksler er blevet gennemgået og enten repareret eller erstattet. Det fremgår af et notat fra DSB.

Hos Arriva har man ikke lokomotiver,d er kan bruges på de to strækninger, og hos tyske Deutche Bahn, hvor DSB tidligere har lejet ICE-lokomotiver, har man ikke brugt lokomotiverne, siden DSB afleverede dem tilbage i 2015.

»DSB vurderer desuden ikke, at det er realistisk at leje andet materiel af europæiske operatører, da det lejede materiel nødvendigvis skal køre på diesel, kunne køre med det danske signalsystem og være sikkerhedsgodkendt til kørsel i Danmark«, lyder det blandt andet i notatet.

Ifølge trafikforsker Per Homann Jespersen fra Roskilde Universitet (RUC) skyldes DSB's kvaler, at der ganske enkelt ikke er ret mange steder i Europa, hvor man i dag kan leje diesellokomotiver, der kan bruges i den sjællandske togtrafik.

- Kigger vi på Tyskland, Frankrig, Spanien og Schweiz er deres tog elektrificerede. Hovedstrækningerne i England er også elektrificerede, siger per Homann Jespersen blandt andet til aviserne.

Læs mere i torsdagens udgaver af Nordvestnyt og DAGBLADET.

E-avisen kan købes her: http://sn.dk/modules/sn/flow_page_buy

LÆSER
ARRANGEMENTER


Har du en aviskode?





Du finder aviskoden
i den trykte udgave af din avis.