17. januar 2021
Rudersdal Kommunes ny borgerrådgiver Kirsten á Rogvi. Arkivfoto
Rudersdal Kommunes ny borgerrådgiver Kirsten á Rogvi. Arkivfoto
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Nu er borgerrådgiveren klar ved telefonen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Nu er borgerrådgiveren klar ved telefonen

Ved årsskiftet etablerede Rudersdal Kommune en borgerrådgivningsfunktion. Foreløbig som et pilotprojekt

Rudersdal - 11. januar 2021 kl. 11:46
Af Mikkel Svinth Rødgaard

Nu er den kommunale borgerrådgiver på plads og klar til at rådgive og vejlede borgere.

Det bliver mangeårig juridisk konsulent i Rudersdal Kommune, Kirsten á Rogvi, som skal varetage funktionen, som foreløbig er et pilotprojekt. Til efteråret bliver projektet evalueret, og så bliver der taget stilling til om funktionen skal gøres permanent.

Indtil da kan borgerne altså hente hjælp og rådgivning hos borgerrådgiveren.

Hun, Kirsten á Rogvi, sammenfattede i et interview med Rudersdal Avis i november sit nye virke således:

"Min opgave bliver at hjælpe borgere, der er faret vild i systemet, understøtte en god forvaltningskultur og få udbredt et mindset og en metode til at inddrage borgeren bedre," sagde hun dengang.

Fakta
Borgerrådgiver
Borgerne kan få hjælp i borgerrådgivningen til:

  • at forstå afgørelser eller breve samt til at forstå konsekvenserne af en afgørelse
  • at finde og kontakte relevante afdelinger, enheder og medarbejdere i Rudersdal Kommune og vejledning i, hvor man som borger skal henvende sig med en konkret sag eller et specifikt spørgsmål
  • hvordan borgerne skal klage over en afgørelse
  • og vejleding i, hvordan borgerne kan klage over serviceoplevelsen i deres møde med kommunens medarbejdere.
  • Borgerrådgivningen kan også være med til at sikre den gode dialog, hvis en borger oplever sig misforstået eller ikke hørt af sin sagsbehandler eller administrative myndighed.


Borgerrådgiveren kan IKKE hjælpe med:

  • at behandle klager over kommunens afgørelser
  • at behandle klager over det politisk vedtagne serviceniveau
  • at behandle klager, hvis der er en anden klageinstans, der skal tage sig af de pågældende sager
  • at behandle klager over ansættelsesforhold
  • at være bisidder eller partsrepræsentant for borgerne.


Kilde: Rudersdal Kommune

Borgerrådgiveren vil have sit primære fokus i i myndighedsområdet indenfor de store velfærdsområder, Børn og Familie, Beskæftigelse, Social og Sundheds og Borgerservice. Og så vil hun i sit arbejde først og fremmest søge at sikre en god og konstruktiv dialog mellem borgeren og forvaltningen.

Kan forhåbentlig gøre en forskel for borgerne

Det glæder borgmesteren sig til:

"Det er glædeligt, at vi nu får etableret en borgerrådgivningsfunktion, som forhåbentlig kan gøre en forskel for borgerne. Jeg ser frem til forløbet og glæder mig til at se resultaterne af pilotprojektet i løbet af efteråret. Kommunalbestyrelsen ser positivt på at gøre borgerrådgiverfunktionen permanent, men vi afventer naturligvis forløbet af pilotprojektet," siger Jens Ive (V) i en pressemeddelse.

Borgerrådgiveren bliver organisatorisk tilknyttet kommunens Borgerservice og har telefontid mandage og torsdage klokken 10-12.

I denne uge begynder VM i håndbold. Tror du det danske herrelandshold kan vinde VM?