4. december 2020
Rudersdal Avis fra 26. august, hvor beboere på Højleddet fremførte deres sag for at få hastighedsgrænserne sat ned.
gallery icon

Se billedserie

Rudersdal Avis fra 26. august, hvor beboere på Højleddet fremførte deres sag for at få hastighedsgrænserne sat ned.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Kære Benny, vi vil selv bestemme farten

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kære Benny, vi vil selv bestemme farten

Jens Ive er medunderskriver af en henvendelse til transportministeren fra seks borgmestre i Nordsjælland, som vil have lov at sætte farten ned uden bump og chikaner

Rudersdal - 28. oktober 2020 kl. 11:45
Af Frank S. Pedersen

Mindre støj, færre uheld og bedre miljø.

Argumenterne for lavere hastighedsgrænser er uimodståelige, men de nuværende regler arbejder imod argumenterne, mener seks nordsjællandske borgmestre, der opfordrer transportminister Benny Engelbrecht til at lave reglerne om.

Det sker i et brev dateret 8. oktober, en uge efter at transportministeren havde inviteret til en åben høring om lavere lokale hastighedsgrænser i byerne.

'Udviklingen de seneste år viser, at det går den forkerte vej for især de bløde trafikanter i byerne. Især høj hastighed har stor betydning for ulykkernes opståen og konsekvens,' skrev transportminister Benny Engelbrecht blandt andet som begrundelse for mødet, der skulle belyse 'muligheder og perspektiver i, at kommunerne får større afgang til selv at fastsætte lavere hastigheder i byerne.'

En plan mod politiet

Det var sød musik i lokalpolitikernes øren i Rudersdal, hvor vi her i avisen blandt andet har fortalt om formanden for Miljø- og Teknikudvalget Court Møllers (R) ønsker i forbindelse med kommunens hastighedsplan:

"Planen kigger på hastighederne med det lange lys på. Vores udfordring er, at politiet ikke er så åbne over for ændringer, vi oplever dem som meget restriktive i den forbindelse. Men en del af planen er at samarbejde med andre kommuner, der har de samme problemer, så vi sammen kan overbevise politiet," fortalte han i august

Anledningen var den gang beboeres ønske om at få sænket farten i deres boligområde på Højleddet i Gl. Holte fra 50 til 30 km/t.

Åben, men...

Vicepolitiinspektør Steffen Østergaard fra Nordsjællands Politi kunne efterfølgende fortælle, at man var åbne over for dialog, især på 'vejstrækninger, hvor det ikke vil være muligt alene at nedsætte den tilladte hastighed, men hvor der kan fastsættes en lavere hastighed i kombination med, at der etableres andre hastighedsdæmpende foranstaltninger som vejbump eller vejindsnævringer,'

Og det er netop her problemet opstår, fordi de hastighedsdæmpende foranstaltninger koster penge. For kommunen bliver det derfor til et økonomisk spørgsmål om farten kan sættes ned.

Økonomisk barriere

Reglerne tillader 'kun undtagelsesvis' for eksempel 40 eller 30 km/t grænser i boligområder uden fysiske foranstaltninger.

'Formuleringen bør være mere fleksibel, da det hindrer udbredelse af bl.a. 40 km/t zoner, da kravene til etablering af fysiske foranstaltninger udgør en økonomisk barriere for en større samlet udbredelse,' skriver borgmestrene.

Undtaget fra de strenge regler er i øvrigt en vejstrækning eller et nærmere afgrænset område ved ældreinstitutioner, skoler, børnehaver og lignende institutioner for børn.

Sæt i gang

Ud over at kunne sætte farten ned i boligområder sigter borgmestrene også til at kunne bestemme farten på mere gennemgående trafikveje som for eksempel Kongevejen.

De foreslår reglerne lavet om, så 'hastighedsgrænsen for kommunale trafikveje i byer ikke er højere end den generelle hastighedsgrænse på 50 km/t, medmindre kommunen og Politiet er enige om en højere hastighedsgrænse.

Der bør endvidere være fokus på bedre mulighed for lavere hastighedsgrænser på veje beliggende umiddelbart op til eller mellem bymæssig bebyggelse,' skriver de i brevet til ministeren.

Borgmestrene takker i brevet ministeren for at tage emnet op og slutter med håbefulde forventninger til resultatet.

'Vi imødeser, at du som transportminister snarest igangsætter arbejdet med ændring af regelgrundlaget og stiller os i øvrigt til rådighed, hvis der er behov for en uddybning af vores synspunkter.'

Ud over Jens Ive fra Rudersdal har borgmestrene fra Lyngby-Taarbæk, Hørsholm, Furesø, Hillerød og Allerød kommuner skrevet under på brevet.

Det er frivilligt og gratis for den enkelte, når Danmark - formentlig snart - begynder at vaccinere befolkningen mod covid-19. Vil du vælge at blive vaccineret?