15. november 2019
Debatten om en ny skolestruktur i Rudersdal kører for fuldt blus.
Debatten om en ny skolestruktur i Rudersdal kører for fuldt blus.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: DEBAT: Stærkere skoler klarer sig bedre

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

DEBAT: Stærkere skoler klarer sig bedre
Rudersdal - 22. oktober 2019 kl. 12:03
Af Ole Kamstrup, Læge, civilingeniør, Øverødvej 47A, Holte
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

I debatten om Rudersdals fremtidige skolestruktur bliver der ikke talt meget om fordelene ved store skoler vs. de små af slagsen. Det er ærgerligt, fordi der er mulighed for at skabe en win-win skoleplan - hvor eleverne lærer mere, og kommunerne sparer penge på folkeskolen.

Nyere forskning viser nemlig, at elevkvotienten uden de store problemer kan hæves fra 24 til 26, og at folkeskoleelever fra store skoler lærer mere end elever fra små skoler. Det er ikke så overraskende, da de store skoler har flere markante fordele som:

* flere lærere underviser i deres linjefag

* mere optimal klassesammensætning

* specialuddannede lærere kan deltage i undervisningen af svage elever.

De (forhåbentlig) ansvarlige politikere bedes derfor overveje, om man med disse fakta ved hånden ikke kan skabe en win-win for den så vigtige uddannelse vores børn eller - i mit tilfælde - børnebørn.