26. august 2019
Kan man elske et bilmærke? Naturligvis kan man det, hvis man spørger Henrik Jacobsen. Han har flere hundrede modelbiler, puslespil, samlesæt, slips, termokander og andet. Alt sammen af mærket Citroën. I garagen har han også 26 rigtige biler.
gallery icon

Se billedserie

Kan man elske et bilmærke? Naturligvis kan man det, hvis man spørger Henrik Jacobsen. Han har flere hundrede modelbiler, puslespil, samlesæt, slips, termokander og andet. Alt sammen af mærket Citroën. I garagen har han også 26 rigtige biler.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: BILLEDSERIE: Henrik elsker de franske modeller

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

BILLEDSERIE: Henrik elsker de franske modeller
Rudersdal - 09. august 2019 kl. 05:22
Af Lars Sandager Ramlow
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Kan man elske et bilmærke?
- Naturligvis kan man det, hvis man spørger Henrik Jacobsen.

Han forelskede sig i Citroen i 1992, hvor han fik sin første privatejede model BX19 GTI 16V i koksgrå. Han har ikke været de fransk vogne utro siden. Det kan man læse fredag i Frederiksborg Amts Avis' sommerserie over temaet »kærlighed«.

I dag har den 56-årige indehaver af Henrik Jacobsen Automobiler / Citroën Center Birkerød 26 private biler, der alle står opbevaret i virksomhedens garage og udstilling. Lige fra den legendariske 2CV over modeller som BX, CX, GSA og XM til den klassiske DS23 Pallas.

I samlingen er tv-værten Hans Pilgaards gamle Xsara Coupe 2,0i VTS, Keld og Hildas gamle tour-bil, en C8 2,2 Hdi Van samt Prins Henriks specialbyggede DS23 Prestige, der kun blev produceret 500 af i hele verden.

- Citroen er et helt særligt mærke. Design og komfort er nøgleord. Flere modeller har været langt forud for deres tid. Eksempelvis var DS og CX-serierne bløde, runde og kileformede, mens andre mærker som Ford, Volvo og BMW i samme periode var virkelig kantede. Citroën lavede biler og tegnede linjer, som ingen andre turde. Det var smukke biler, som man let kunne forelske sig i, lyder det henført fra Henrik Jacobsen.

Under rundvisningen er han standset ved en sort DS23 Pallas fra 1972, som han med let hånd kærligt stryger over motorhjelmen og videre op til det helt hvide tag.

- Denne bil er den sidste med elektrisk indsprøjtning og automatgear. Jeg nåede akkurat at få gjort den i stand, og jeg fik plader på den, dagen før min datter skulle giftes tilbage i 2016. Den stod parat, da parret kom ud fra kirken. De kørte derfra i flot Citroën-stil, mindes Henrik Jacobsen med en faders kærlige suk.

Han dvæler dog ikke længe ved dagen, inden han kommer tilbage på sporet til bilmærkets helt særlige køreegenskaber og komfort:

- Citroën DS-model lignede et rumskib og kørte som et. Bilerne svævede over jorden, og alle, der har haft én, vil huske tilbage og sige, at det formentligt er den bedste bil, de nogensinde har ejet. Bilerne havde blandt andet deres berømte, hydrauliske affjedring. Det var altså vildt. Hvor mange drenge har ikke stået og løftet øjenbryn og følt sig henført, når bilerne først foran og så bagved med hydraulikken hævede sig til kørestilling. Det var en sensation dengang, siger Henrik Jacobsen passioneret.

Læs meget mere i Frederiksborg Amts Avis fredag...

FREDERIKSBORG AMTS AVIS
NYHEDSBREV TILMELDING

SE EKSEMPEL

Læs mere om vores privatlivspolitik på https://sn.dk/cookies.

Du kan altid afmelde nyhedsbrevet ved at klikke på "Afmeld nyhedsbrev" i de modtagne nyhedsbreve.
Nyhedsbrevet udkommer hver dag kl. 7.00 undtagen søndage.