19. juli 2019
I en tid, hvor museerne får beskåret deres budgetter, er de nødt til at finde "legekammerater" i for eksempel det private erhvervsliv. Det stiller krav til deres markedsføring og kommunikation. Foto: Kenn Thomsen
I en tid, hvor museerne får beskåret deres budgetter, er de nødt til at finde "legekammerater" i for eksempel det private erhvervsliv. Det stiller krav til deres markedsføring og kommunikation. Foto: Kenn Thomsen
Foto: Kenn Thomsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Rådgiver: Museer skal finde legekammerater i det private

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Rådgiver: Museer skal finde legekammerater i det private
Roskilde - 16. november 2018 kl. 10:23
Af Lars Ahn Pedersen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Konkurrencen om folks fritid er benhård i dag, og det stiller endnu højere krav til museerne end hidtil. For når valget står mellem en tur i biografen, en tur på museum eller en aften hjemme i sofaen med den seneste tv-serie, så er det ikke nok at tro, at ens attraktion sælger sig af sig selv.

arrow Læs også: Sådan får museerne fat i folk der ikke går på museum

- Hvis man skal være en god attraktion, skal man være virkelig dygtig til at forstå, hvad man sælger, og hvilke målgrupper man henvender sig til. Man skal både vide, hvorfor folk kommer, men også hvorfor de ikke kommer, siger Johanne Bugge, rådgiver og indehaver af Experience Consult.

Hun arbejder som konsulent inden for turisme og oplevelsesøkonomi og var en af oplægsholderne på konferencen »Oplevelsens arkitektur« på Vikingeskibsmuseet i Roskilde, hvor hun kom med 10 gode råd til udvikling af attraktioner.

- Jeg rådgiver attraktioner ud fra en kommerciel tilgang, og det er nødvendigt i en tid, hvor de offentlige budgetter bliver beskåret med to procent hvert år. Museerne er nødt til at være opfindsomme og finde legekammerater, for eksempel inden for erhvervslivet, men det betyder også, at de skal lære at markedsføre sig godt over for interessenter, siger hun.

Ifølge Johanne Bugge skal et museum anno 2018 være »samarbejdsparat« og have en skarp profil. Men museerne skal også være i stand til at skabe små, nære oplevelser mellem mennesker og have en stærk relation til sit lokalområde, samtidig med at man har et højt serviceniveau over for sine gæster.

- Mit råd er, at man får en professionel bestyrelse, men det kan være en udfordring for mange museer, fordi de har ulønnede bestyrelser, siger hun.

arrow Slut med »nu skal I høre her«: Elever udstiller selv på museet
15. november 2018 kl. 14:24 Opdateret: kl. 11:56
arrow Million skal få flere til at sejle vikingebåde
07. november 2018 kl. 05:00 Opdateret: kl. 14:54
arrow Verdens længste vikingeskib er under opsejling
08. september 2018 kl. 13:20 Opdateret: kl. 13:20
Tilmelding til nyhedsbrevet for DAGBLADET / ROSKILDE AVIS PAPERBOY
Nyhedsbrevet udsendes hver dag omkring klokken 13. BREAKING-nyheder udsendes efter behov.
* skal udfyldes

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk