25. september 2021
Uden et femte spor mellem Roskilde og København frygter pendlerne, at det vil gå ud over regionaltogdriften, hvis S-banen skal forlænges til Roskilde. Foto: Kristian Jørgensen
Uden et femte spor mellem Roskilde og København frygter pendlerne, at det vil gå ud over regionaltogdriften, hvis S-banen skal forlænges til Roskilde. Foto: Kristian Jørgensen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Pendlere glade for ny ringbane, men frygter S-tog

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Pendlere glade for ny ringbane, men frygter S-tog
Opdateret 08. april 2021 kl. 13:50
Roskilde - 08. april 2021 kl. 12:21
Af Af Steen Østbjerg

- Det er supergodt! Det vil komme togdriften til gavn, faktisk i hele Danmark!

arrow Læs også: S-tog kommer stadig i anden række i Roskilde

Pendlertalsmand i Roskilde, Danny W. Pedersen, er særdeles tilfreds med, at regeringen vil prioritere Ring Syd-projektet med en ny banelinje via Ny Ellebjerg til Københavns Lufthavn. Togene dér vil nemlig også have forbindelse til Roskilde.

- Det er noget, vi har håbet på, og det er noget, som vi ved, at også Roskildes borgmester har kæmpet for, siger Danny Pedersen.

Dermed er der sat hak ved pendlernes førsteprioritet. S-tog til Roskilde står derimod ingen steder på pendlernes ønskeliste, og modsat borgmesteren tror Danny W. Pedersen, at det vil føre til forringelser i regionaltogdriften, hvis der kommer S-tog til Roskilde.

- Vi er meget nidkære om de få spor, vi har, og Banedanmark siger, at en ideel hovedstrækning har tre spor, så hvis vi skal have S-tog til Roskilde, så skal vi have et spor mere. Ellers er vi bekymrede for, at regionaltogene bliver kompromitteret. Roskilde skal have tog til København - ikke til Høje-Taastrup eller alle mulige andre steder, siger Danny W. Pedersen.

- S-tog til Roskilde er spild af penge. Man burde bruge dem til at udbygge regionaltogdriften i stedet for. De kunne bruges bedre på at lægge et ekstra spor, hvor der kun er ét i dag, og på at elektrificere. At lægge flere spor er selvfølgelig dyrere, men det er også en investering, der holder længere, siger pendlertalsmanden.

Danny W. Pedersen mener i øvrigt, at trafikudspillet har en voldsom slagside.

- Jeg er noget rystet over, at der er så lidt om kollektiv trafik og så meget om veje. Der er også meget københavneri. Det undrer mig, at man ikke bruger flere penge i mindre tæt befolkede områder - det strider imod tanken om at gøre noget for udkantsdanmark, siger han.

arrow Dilemma: S-tog kan give færre regionaltog
16. april 2021 kl. 06:27 Opdateret: kl. 15:46
arrow Minister: Roskilde er den store vinder
13. april 2021 kl. 13:11 Opdateret: kl. 13:22
arrow S-tog til Roskilde får opbakning
08. april 2021 kl. 14:28 Opdateret: kl. 14:28
Stemmer du til kommunalvalget i år?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk