31. marts 2020
Vejdirektoratet har renoveret lyskrydset ved Gundsømagle og sat et radarsystem op, som skulle få afviklet trafikken mere optimalt i krydset. Foto: Lars Kimer
Vejdirektoratet har renoveret lyskrydset ved Gundsømagle og sat et radarsystem op, som skulle få afviklet trafikken mere optimalt i krydset. Foto: Lars Kimer
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Nyt om overbelastet kryds: Radarer skal få trafikken til at glide

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Nyt om overbelastet kryds: Radarer skal få trafikken til at glide
Roskilde - 27. februar 2020 kl. 06:01
Af Lars Kimer
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

I sidste uge måtte Vejdirektoratet lukke for lyskrydset på hovedvej A6/Frederiksborgvej ind til Gundsømagle. Der skulle lægges sidste hånd på en opgradering af teknikken i krydset.

Nu hænger nogle kameralignende dimser på alle standerne omkring krydset, men kameraer er det ikke. Dimserne er radarer.

- Vi har renoveret signalanlægget og samtidig skiftet det udstyr, som styrer grøn-tiderne i krydset. Før var det spoler i vejen, og de blev fra tid til anden gravet i stykker, når der blev arbejdet i krydset. Det undgår vi nu med det nye radarsystem, fortæller ingeniør i Vejdirektoratet Nicoline Mia Varberg.

De nye radarer skal ifølge Nicoline Mia Varberg få de sidste reserver ud af kapaciteten i krydset.

- Der er til tider flere biler omkring krydset, end kryds og vej har kapacitet til. Med radarsystemet håber vi at kunne styre kapaciteten i krydset mest optimalt, for vi har godt set de køer, som nærmest dagligt opstår fra Jyllinge og ned mod krydset og også om eftermiddagen i nordlig retning, siger hun.

Radarer har til formål at tælle trafikanterne i krydset, og disse tælledata bruges udelukkende til optimering og fordeling af grøn- tiderne i krydset. Radarerne kan ikke bruges til overvågning, og de registrerede tælledata gemmes ikke.

Det er Vejdirektoratets forventning, at opsætning af radarerne vil give en mere stabil trafikstyring, som vil forbedre trafikafviklingen og reducere ventetiderne i signalanlægget.

- Radarsystemet gør, at vi hele tiden kan fordele grøntiden mest optimalt, og det håber vi så, at vi og bilisterne kan se, når trafikken er mest massiv, siger hun.

Ifølge Nicoline Mia Varberg er næste skridt for at komme køerne i krydset til livs at lægge mere asfalt.

- Det er ikke noget, vi har på bedding, men det er klart, at en ekstra vejbane gennem krydset i begge retninger ville ændre radikalt på, hvor stor kapaciteten i krydset er, siger hun.

Lyskryds som serviceres af Vejdirektoratet skal efterses hvert tredje-femte år.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk