20. november 2017
Foto: Thomas Olsen
Foto: Thomas Olsen
Foto: THOMAS OLSEN
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Hemmeligheden bag god minkpels er trivsel

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hemmeligheden bag god minkpels er trivsel
Opdateret 08. oktober 2015 kl. 15:19
Roskilde - 08. oktober 2015 kl. 15:16
Af Louise Gregersen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

I over 10 år har 38-årige Rune Skovgaard drevet to minkfarme i Viby-området, der samlet set huser godt 40.000 mink.

Det er ingen hemmelighed, at minkavlere har været og stadig er skydeskive for en del kritik. Senest har en norsk video af forsømte mink ført til demonstrationer mod minkavl. Også en dansk minkavler på Djursland har været fremme i medierne på det seneste pga. sine minks mistrivsel.

Rune Skovgaard er vant til fordommene. Han vil ikke svare på kritik mod andre minkavlere, men han har en forklaring på, hvorfor branchen ind i mellem havner på forsiden med negative historier.

- Vi producerer ikke fødevarer, men hvad folk kan kalde luksusvarer. Jeg tror, det er derfor, vi må stå en del for skud, siger Rune Skovgaard.

Han mener selv, at åbenhed er vejen frem.

- Folk må have de holdninger, som de har til det. Jeg vil bare helst have, at de kommer og ser med egne øjne, hvordan minkene har det, og hvordan det hele foregår. Folk er hjertens velkomne efter aftale, siger han.

Han kan ikke genkende et billede af, at minkavlere skulle være interesserede i at have mink der mistrives.

- Hvis en mink ikke trives, så giver det en dårlig pels, og det er ikke noget værd for os, siger Rune Skovgaard og tilføjer at der hele tiden er nye krav fra EU om, hvilke forhold minkene skal have.

Ifølge Kopenhagen Fur er pelse af danske mink omkring 43 procent dyrere end pelse end fra resten af verden.

Prisforskellen skyldes kvaliteten. De danske er bare de bedste. Det er især Kina og Rusland der er de store aftagere af minkpels.

Rune Skovgaard erkender, at når kineserne køber minkpelse, så er det ikke dyrevelfærden, som de vægter højest. Men det gør EU, og det gør minkavlerne selv.

Derfor kan man sagtens forestille sig, at velfærden bliver en del af brandet en dag, mener Rune Skovgaard.

- Ligesom man er begyndt at sælge kød på dyrevelfærd, kunne man også forestille sig, at man ville sælge pels på den måde. Det er sådan set allerede i gang, fordi vi i Danmark vægter dyrevelfærd højt for at få en god pels fra minkene. Men man kan godt forestille sig, at man kunne sælge pelsen på det, siger Rune Skovgaard.

Læs mere i DAGBLADET Roskilde.

LÆSER
ARRANGEMENTER


Har du en aviskode?





Du finder aviskoden
i den trykte udgave af din avis.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk