24. september 2021
Som kunstner er Poul Erik Bermann ikke bange for at tænke stort og have store armbevægelser, og det tilskriver han sin baggrund som sælger. Her ses han ved sit maleri "Det globale hjertetræ". Foto: Kim Rasmussen
gallery icon

Se billedserie

Som kunstner er Poul Erik Bermann ikke bange for at tænke stort og have store armbevægelser, og det tilskriver han sin baggrund som sælger. Her ses han ved sit maleri "Det globale hjertetræ". Foto: Kim Rasmussen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: En kunstner skal sælge sig selv - men til ikke alle

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

En kunstner skal sælge sig selv - men til ikke alle
Roskilde - 05. juni 2020 kl. 08:36
Af Lars Ahn Pedersen

Kunst har altid spillet en stor rolle i Poul Erik Bermanns liv, men i de første 50 år af hans liv var det udelukkende i beskuerens rolle. Han færdedes hjemmevant i kunstens verden, så et hav af udstillinger og opsøgte store kunstnere i deres atelierer, men tanken om selv at prøve kræfter med det skræmte ham. Det ændrede sig, da en kunstnerven i 2007 stak Poul Erik Bermann lærreder, staffeli, pensler og maling og gav ham besked på at gå i gang.

arrow Læs også: Dansk vin er bedre end sit ry - men har en stor udfordring

- Det var så grænseoverskridende for mig. Jeg brugte en weekend på det, hvor jeg både grinede og græd og drak mig fuld. Men jeg fik malet et billede, og bagefter vidste jeg, at jeg var nødt til at blive ved. Det ændrede min person, siger han.

Sælger ikke til alle

Inden han blev udøvende kunstner, arbejdede Poul Erik Bermann som sælger og konsulent og gør det til dels stadig, da han finder det sundt at have fokus på mere end én ting i sit liv. Baggrunden som sælger giver han æren for, at han hurtigt besluttede, han ville ud med sin kunst, hvor folk kunne se den, i stedet for at blive siddende hjemme og vente på at blive opdaget.

- Det er af samme grund, at jeg gør noget ud af mit image ved at være pænt klædt på og gå med halstørklæde, siger han.

Men blot fordi man er sælger, betyder det ikke, at man behøver at sælge til alt og alle.

- Hvis jeg ikke bryder mig om en person, eller hvis jeg føler, at de ikke vil min kunst, men bare skal have noget til væggen, sælger jeg ikke til dem. Folk får altid mine værker med hjem i en uge, så de kan finde ud af, om det passer til deres hjem, eller om maleriet »vælter« stuen. Som person fylder jeg meget, og det skinner igennem i mine værker. De passer godt til nye hjem med stilrene køkkener, men ikke ved siden af skovsøen og kronhjorten, siger Poul Erik Bermann.

Billede

Maleri af Poul Erik Bermann fra 2017. Foto: Kim Rasmussen


Åbnede eget galleri

Trods sin manglende erfaring som kunstner begyndte Poul Erik Bermann hurtigt at udstille, og i foråret 2010 åbnede han sit eget galleri i Roskilde, Galleri B, der lå på Borgediget.

Da han havde svært ved at fylde lokalerne med sine egne værker, inviterede han andre kunstnere indenfor, og inden længe tog han også initiativ til diverse projekter så som et 10 meter højt og tre meter bredt maleri til åbningen af kunstfestivalen »Kunsten i højsædet« i efteråret 2011.

- Da jeg åbnede galleriet, vidste jeg, at jeg skulle ud i byen, så jeg kørte rundt til virksomhederne. Det førte til, at jeg arrangerede vinsmagning på BEC og udstillede på Comwell flere gange. Jeg oplevede, at et par bestilte mig til at male et billede under deres bryllup, fordi de havde set et af mine malerier på en bryllupsmesse, fortæller Poul Erik Bermann.

Efter tre år lukkede han Galleri B og afleverede i den forbindelse en salut i DAGBLADET, hvor han efterlyste mere opbakning til kunsten i Roskilde. Den udmelding var ikke lige populær alle steder, men Poul Erik Bermann står stadig ved den.

- Det er virkelig hårdt arbejde at drive et galleri. Man er nødt til at være på konstant og holde åbent alle dage, og det er årsagen til, at der kun er få gallerier i Roskilde i dag i forhold til, hvad der var før i tiden, siger han.

Fotograf Anders Ole Olsen ©

Poul Erik Bermann havde Galleri B i Roskilde
i årene 2010-2013 og tog blandt andet initiativ
til dette 10 meter høje maleri til åbningen af
kunstfestivalen »Kunsten i højsædet«.
Foto: Anders Ole Olsen


Sæt gang i fantasien

Gennem årene har Poul Erik Bermann været involveret i en række støtteprojekter, hvor han har brugt kunsten til at indsamle penge, primært til fordel for børn. Det seneste eksempel er de to tyrekalve foran Caseus Ost og Delikatesser, som han har udsmykket, og hvor det er planen, at de skal sættes på auktion.

- Det har dog ændret sig lidt med årene, så nu skal jeg også have noget ud af det. Det skal være win-win for begge parter, siger han.

En anden erfaring, han har gjort sig, er, at man ikke kan gøre alle tilfredse, og at man godt kan hjælpe folk lidt på vej i tolkningen af et værk ved for eksempel at give det en titel, men at man ikke behøver at servere det hele for dem.

- Beskueren har ikke glæde af at vide alt, hvad kunstneren har tænkt. Det sjove er, hvis man kan sætte beskuerens fantasi i gang, så de selv finder på historier. Kunst kan flytte mennesker på en måde, der er dybt fascinerende, siger Poul Erik Bermann.

Billede

Poul Erik Bermann har senest udsmykket de
to tyrekalve foran Caseus Ost og Delikatesser
ved Stændertorvet. Foto: Lars Ahn Pedersen


arrow Han vil lære danskerne at vende vinglasset rigtigt
06. februar 2021 kl. 14:38 Opdateret: kl. 18:36
Stemmer du til kommunalvalget i år?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk