
Før byrådets møde onsdag aften på rådhuset var Roskilde Avis rundt for at spørge otte medlemmer, hvad et bestemt ord betød, og kun én ud af otte kunne svare rigtigt. Men ikke desto mindre blev det gladeligt stemt igennem som et udtryk for en omgang uforståeligt turist-fis.
Udtrykket var DMO (Destination Management Organisation) Fjordlandet, som er navnet på den nye fælles turistorganisation for Roskilde, Lejre og Frederikssund.
Dermed bidrog de lokale folkevalgte ufrivilligt til underholdningen og den galoppererende anglo-saxoniske kultur-imperialisme, der også huserer.
Ideen er ellers god nok med at samle de tre kommuner omkring Roskilde Fjord. Her er så gode og store seværdigheder, at 'Fjordlandet' sammenlagt kan fungere som en meget attraktiv destination, der tiitrækker folk fra nær og fjern:
Domkirken, vikingeskibene, Ragnarock, Sagnlandet Lejre og Ledreborg er kun nogle af de mest kendte.
Betaler halvdelen
De tre deltagende kommuner betaler hver et bidrag, svarende til 36 kroner pr. indbygger. Det giver i alt 5,8 mio., hvoraf Roskilde så skal betale godt halvdelen, nemlig 3,15 mio.
Fra Roskilde kommer formanden for Erhvervsudvalget Lars Lindskov (K) samt Camilla Mokvist (S) med i bestyrelsen tillige med direktøren for Roskilde Museum Morten Thomsen Højsgaard.
tk
Kommentarer
Vi ønsker en åben og livlig debat på sn.dk, og opfordrer alle til at kommentere, udveksle viden og stille spørgsmål. Debatten skal foregå i en ordentlig og respektfuld tone. Redaktionen fjerner indlæg, der ikke lever op til SN.dks retningslinjer og gældende lovgivning. Se retningslinjerne her