4. marts 2021
Museumsorganisationen ROMU fik i den grad skruet op for det digitale indhold i 2020, hvor flere af besøgssteder måtte holde lukket i lange perioder. På Ragnarock stillede museumsinspektør Rasmus Rosenørn op til en digital rundvisning i Gasolin?-udstillingen. Foto: Mie Neel
Museumsorganisationen ROMU fik i den grad skruet op for det digitale indhold i 2020, hvor flere af besøgssteder måtte holde lukket i lange perioder. På Ragnarock stillede museumsinspektør Rasmus Rosenørn op til en digital rundvisning i Gasolin?-udstillingen. Foto: Mie Neel
Foto: Mie Neel
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Besøgstal på museer raslede ned: På ét område var der stor fremgang

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Besøgstal på museer raslede ned: På ét område var der stor fremgang
Roskilde - 25. januar 2021 kl. 13:38

Covid-19 fik besøgstallet til at dale på ROMUs fysiske besøgssteder i 2020, men på et enkelt område var der fremgang. Museumsorganisationen, der tæller Roskilde Museum, Frederikssund Museum Færgegården, Lejre Museum, Ragnarock - museet for pop, rock og ungdomskultur, Lützhøfts Købmandsgård, Håndværksmuseet, Sankt Laurentius, Gl. Kongsgård, Tadre Mølle og Domkirkemuseet, fik 37.640 nye og unikke brugere i sit webunivers.

arrow Læs også: Museer regner ikke med at åbne før til påske

Antallet af tilmeldinger til digitale nyhedsbreve hos ROMU steg med hele 78 procent, ligesom der var solid fremgang også i antallet af følgere på Facebook, på Instagram og LinkedIn, viser en opgørelse, ROMU har lavet omkring årsskiftet.

På hjemmesider under ROMU var der i alt 231.813 besøg i årets løb, heraf 173.846 unikke eller forskellige brugere. Under normale omstændigheder handler et besøg på en hjemmeside på et museum ofte om at finde vej til et besøg, at tjekke åbningstid, at finde adresse eller lignende. Under nedlukningen med Covid-19 har det derimod været nyt og udbygget indhold, der har haft bevågenheden og fyldt stadig mere hos ROMU.

Listen over mest læste artikler online viser, at brugerne især har været tiltrukket af nyheder om arkæologiske fund og ny viden om oldtiden, men også nyere historiske vinkler på sygdomme og sundhed med afsæt i egnen omkring Roskilde Fjord har været populære.

Antallet til tilmeldinger til ROMUs nyhedsbreve steg med 78 procent i 2020.

Nye typer af samarbejde

Året 2020 bød ikke alene på digital vækst for ROMU, men også en stribe udvidede samarbejder om digitale tiltag og nyskabelser. I samarbejde med Politiken Historie stod ROMU bag en podcast-serie med digital distribution om sagnkongerne fra Lejre, der fik over 80.000 lytninger. I samspil med firmaet Peytz & Co. lancerede Ragnarock under ROMU en ny web-butik med kulturhistoriske varer.

Hos Clio Online udkom digitalt læringsmateriale til de fleste af landets folkeskoler om vikinger med fund fra ROMU og Lejre Museum som centralt stof. Fra Færgegården i Frederikssund kom en digital julekalender med 24 digitale fortællinger om julens kulturhistorie.

Alsang og livestreamede foredrag

I samspil med andre kulturinstitutioner i Roskilde skabte ROMU en række virtuelle arrangementer med alsang, hvoraf det største den 4. maj om aftenen lokalt fik over 17.000 visninger og nationalt via dækning hos TV2 nåede ud til omkring en million seere.

Hertil kommer flere andre livestreamede foredrag og events om alt fra mystiske gravpladser over våbenmodtagelser under 2. verdenskrig til Kim Larsens kulturhistoriske aftryk.

Trods nedlukningen nåede ROMU op på 98.265 besøg på sine fysiske besøgssteder.

arrow Se billederne: Gasoline og elever fejrede Kim Larsen med fællessang
28. oktober 2020 kl. 21:23 Opdateret: kl. 21:23
arrow Video: Lukket museum havde over 100 på rundvisning
29. april 2020 kl. 00:08 Opdateret: kl. 11:33
Nu må butikkerne igen åbne dørene op for kunder. Skal du derfor ud og bytte julegaver?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk