1. juni 2020
Mange familier kæmper med at få skolearbejde og hjemmearbejde til at gå op samtidig.
gallery icon

Se billedserie

Mange familier kæmper med at få skolearbejde og hjemmearbejde til at gå op samtidig.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Undtagelsestilstand med børnene: Undgå at corona-krise bliver et familie-opgør

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Undtagelsestilstand med børnene: Undgå at corona-krise bliver et familie-opgør
Roskilde Avis - 28. marts 2020 kl. 04:52
Af Tomas Skov
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

De fleste børnefamilier lever i en ny hverdag hjemme i selskab med hinanden i hovedparten af døgnets timer. Det giver masser af muligheder for nærhed, ro og fordybelse - men det kan også være en udfordring for alle parter.

De voksne forventes at levere fra deres nye hjemmearbejdsplads, og samtidig er de påtvunget en ny rolle som hjemmeundervisere. Nogle forældre forsøger at få arbejde og lektier til at gå op samtidig, nogle skiftes til at tage lærertjansen, og nogle lægger nogle ekstra arbejdstimer om aftenen eller tidligt om morgenen.

Indsatsen til trods vil det i mange tilfælde skabe et vist mål af frustration, for det er en udfordring at nå alt sit arbejde og samtidig sikre, at børnene ikke falder bagud i skolearbejdet.

Struktur på hverdagen

Ifølge psykolog Nina Werner får de fleste hjælp af struktur på den nye hverdag.

- Struktur lyder måske kedeligt, men det giver en forudsigelighed, og får ting til at fungere. Der er brok fra børnene i starten, men hvis man holder fast, bliver det rutine. Det er lige som, at de børster tænder og går i skole hver dag - og det er jo sjældent til diskussion, siger psykologen.

Hun foreslår, at man eventuelt kan lave en plan sammen med børnene, og så er det afgørende, at man sætter sig realistiske mål.

- Den nye hverdag er en usædvanlig situation, som kalder på det muliges kunst. Flotte idealer giver bare dårlig samvittighed, og det bedste er det godes værste fjende. Så gør det, der er realistisk muligt, og så nyd det.

- Udnyt det usædvanlige, og gør tingene på en anden måde, end man plejer, fortsætter Nina Werner.

Derudover anbefaler Nina Werner, at man inddrager børnene i de daglige gøremål i husholdningen, når de nu alligevel er hjemme hele tiden.

- Man kan jo lige så godt vaske tøj og gøre rent sammen. Det giver også en følelse af meningsfuldhed, at alle er en del af den samme husholdning, siger hun.

Hjælp til selvhjælp

På Roskilde Private Realskole har skoleleder Klaus Espersen netop indført et samarbejde med coach og indehaver af TeenageMentor, Amy Doherty Jönsson.

Både elever og forældre, der har svært ved at overskue skolelivet og tilværelsen i det hele taget, kan ringe og få 30 minutters gratis coaching. Også Amy Doherty Jönsson anbefaler både at få struktur på hverdagen og skrue ned for ambitionerne.

- Denne tid er skolen på en anden måde, og vi må træde i karakter som forældre og være den gode autoritet. Men det er afgørende at holde fokus på det der fungerer, så det ikke bare bliver op ad bakke, siger Amy Doherty Jönsson, der selv bruger stopur, når hun kombinerer arbejde og lektiehjælp i sit eget hjem.

- Jeg vil gerne hjælpe, men de må forklare, hvad de skal have hjælp til, så det bliver hjælp til selvhjælp. Som forældre er vi der for at bakke op og rose, siger hun.

Gennem følelserne

Børn og unge tumler også med andre udfordringer end lektier.

Konfirmationer er blevet aflyst, de er bekymrede og uvisse i forhold til tidshorisonten på den nye tilstand, og deres socialliv er sat på stand-by. Ifølge coachen er det vigtigt at få sat ord på alt det, der fylder, så man kan komme videre.

- Man skal have svesken på disken og igennem følelserne for at komme videre. Der er meget, der fylder, men det er vigtigt, at man ikke sidder fast i det. Når man er kommet igennem følelserne, kan man være i det, og så kan man handle, siger hun.

Den aktuelle situation er kommet til os udefra, og den er uden for vores magt. Så selv om det kan være belastende, så er det er en hjælp, hvis man ikke er for hård ved sig selv.

- Alle er pressede, men vi gør, hvad vi kan efter bedste evne. Jeg går til det med en anerkendende og optimistisk tilgang. Det er en usædvanlig tid - men den bliver ikke ved, så man bliver nødt til at se gaven i det her, siger Amy Doherty Jönsson.

Stresser af med puslespil

På Svogerslev Hovedgade har skolelærer på barsel, Pernille Dilling Michael, en klar struktur på skoledagen i hjemmet.

- Vi bliver nødt til at have struktur på det, ellers ville det ikke blive til en skid. Vi kører fra 8:30-14 med en times pause midt på dagen.

- Men skolearbejde kan nogle gange også være at hjælpe til i haven eller at læse historier højt for lillebror. Man kan også bage en kage - så har vi madkundskab, siger moderen, som også har et puslespil med 3000 brikker i gang på et bord i hjemmet.

- Det forestiller verdenskortet, så der har vi både geografi og fordybelse. Vi altid godt kunnet lide puslespil, men nu får vi det gjort. Det er afstressende for os alle sammen, og det handler om at sætte sig ned og blive ved, siger hun.

Læring på Facetime

Pædagog og musiklærer Lene Bech Christophersen lægger vægt på så vidt muligt at vedligeholde børnenes socialliv.

- Det handler om at bevare relationer og motivationen i forhold til at lære noget. De skal ikke lære noget nyt, men de skal repetere. Og der er ikke noget mere dødssygt end at repetere med sine forældre. Det sociale er en stor del af læringen, og det er udfordringen i øjeblikket. Vi prøver at etablere læring sammen med andre via fx Facetime, og det virker for vores søn, siger moren.

Hun spørger hver dag sine børn, hvem de har snakket med i dag, og de er enige i familien om at holde ambitionsniveauet realistisk.

- Vi sætter barren lavt. Vi når det, vi skal nå - men vi når det på forskellige tidspunkter. Vi sidder ikke fra 8-14, og ja, der bliver spillet noget mere Fortnite på mobilen. Men det er også en måde at være sammen med andre på. Min datter så film sammen med en veninde forleden aften gennem Facetime. Det er da genialt, siger Lene Bech Christophersen.

Kort og højtlæsning

Malene Dreyer er dansklærer og arbejder derfor hjemmefra i disse dage. Hun retter opgaver, chatter med elever, holder virtuelle møder og lægger opgaver ud. Derudover passer hun sine egne drenge på seks og ni år, samt sin søsters mindre børn, når denne arbejder som sygeplejerske.

Malene Dreyers mand arbejder også hjemme, og de forsøger at strikke en hverdag sammen, hvor det hele kan gå op.

- De går i gang med skolearbejdet ved 11-tiden og kører på til kl. 15. Vi læser højt om aftenen, og så kommer vi en del ud i naturen sammen, siger moren, som også sætter pris på alt det, der bringer familien sammen.

- Vi spiser hyggelige måltider sammen hele familien, for der er ingen, der er til sport eller hos venner. Vi spiller mere kort, og hænger i det hele taget meget ud sammen.

Anbefalinger fra skolebørn.dk
Lav et skema
Skriv både skoletid, fritid og andre aktiviteter ind. For de fleste vil det ikke være realistisk at lave skolearbejde i lige så mange timer som den normale skoledag, fordi vi ikke tilbyder det samme som skolen. Nogle skoler anbefaler et fast timetal. Find ud af, hvad der er anbefalingen fra jeres skole, og ret til undervejs, hvis det ikke fungerer. Skriv også gå i seng- og stå op-tider ind i skemaet. De behøver ikke være de samme som i den almindelige hverdag, men det er godt holde fast i en form for rutine, så det hele ikke skrider.
 
Tal med børnene
Fortæl børnene, at det bliver en tid med mere fritid end normalt, men at de ikke har ferie. Hav skemaet klar, eller lav det sammen med børnene på basis af jeres beslutninger – vigtigt er dog, at det er de voksne, der bestemmer. På mødet kan I brainstorme om, hvad I skal lave i fritiden. Inden for rammerne af det, der er muligt i samfundet nu, hvad har vi så allermest lyst til? Bage en kage? Gå en tur med hunden? Spille spil? Lav eventuelt en pulje af aktiviteter, skrevet ned på post-it-sedler, og skiftes til at trække en hver dag, når det er tid til at holde fri sammen.
Husk familietiden
Børnene har brug for opmærksomhed fra deres forældre. Benyt lejligheden til at være sammen på en hyggelig måde som familie. Læs bøger, tal sammen, gå en tur, bag kage eller spil et spil. I kan også se nyheder sammen med lidt større børn og tale om dem bagefter.
 
Vær åben for afvigelser
Ingen af os har prøvet det her før, så find en balance mellem kaos og rigiditet. Hvis skemaet ikke virker, så fil lidt på det. Vis storsind og fleksibilitet, og få det bedste ud af det, mens du holder fast i en vis normalitet, for det trives de fleste af os bedst med.

- Normalt har vi børnenes venner døgnet rundt herhjemme. Nu er det kun mine egne, og der står ikke 25 par sko i entréen, beretter hun.

Children doing homework

Alle personer over 18 år har nu muligheden for at bestille en test for coronavirus, selv om de ikke har symptomer. Er det noget du vil benytte dig af?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk