22. november 2019
Erhvervsmægler Jeanne Malev Ebler har fået henvendelser fra både en kæde-restaurant og en kaffebar på den nuværende herretøjsforretning, Boston, på Stændertorvet.
gallery icon

Se billedserie

Erhvervsmægler Jeanne Malev Ebler har fået henvendelser fra både en kæde-restaurant og en kaffebar på den nuværende herretøjsforretning, Boston, på Stændertorvet.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Tak for kaffe

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Tak for kaffe

Vi vil have alternative spisesteder, nichebutikker og forretninger til børn - men får flere caféer og restauranter

Opdateret 11. november 2019 kl. 09:56
Roskilde Avis - 07. november 2019 kl. 00:02
Af Tekst og foto: Tomas Skov
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Da erhvervsmægler hos Nordicals, Jeanne Malev Ebler, i slutningen af september spurgte ud i Facebookgruppen 'Roskilde hjælper hinanden', hvilke butikker folk ønskede i centrum af Roskilde, fik hun henved 1000 kommentarer.

Mere bæredygtighed

Ønskerne strakte sig fra store kæder som Bilka, IKEA og Zara til små nichebutikker.

Men særligt butikker til børn, fx Børneloppen, og bæredygtige butikker med emballagefri varer samt alternative caféer og spisesteder med fuldt fokus på bæredygtighed og plantebaseret kost blev ivrigt efterspurgt.

- Personligt er jeg overbevist om, at et spisested med vegansk, vegetarisk og allergivenlig mad ville ramme den lige i røven, siger Jeanne Malev Ebler.

Nok at spise

Spisesteder i almindelighed er der imidlertid ikke den store efterspørgsel på, og der er da også kommet mange til det centrale Roskilde inden for de sidste år.

Disse tæller Halifax, Ross, Gorm's, Namaste og Grundsmag. Røde Port Bistro i Algade 53 er netop åbnet, og inden længe åbner Burgerklubben i Algade 26.

Dermed vil der være i alt 36 caféer, restauranter og andre spisesteder i gågaden inklusiv Hestetorvet og Stændertorvet.

Hertil kommer pølsevognen på Stændertorvet, Spunken, der snart vil komme i udbud samme sted samt en række caféer og restauranter i sidegaderne.

Fri for netkonkurrence

Alligevel er det fortsat restaurationer og caféer, der står for 80 procent af henvendelserne på de tomme butikslokaler i gågaden.

- Caféer og restauranter skeler ikke helt så meget til huslejen, for de kommer med en vare, der ikke kan købes på nettet, vurderer erhvervsmægleren.

Beliggenhed koster

Kenn Aaberg holder ophørsudsalg i herretøjsforretningen Boston på Stændertorvet, og det har fået både en kæde-restaurant og en kaffebar til at interessere sig for det attraktive lejemål i hjertet af Roskilde.

Andre typer af lejere har også vist interesse for de knap 200 kvm butikslokale plus lager og kontor, men endnu er intet afgjort.

Færre tomme butikker

Med en årlig husleje tæt på 800.000 kroner skal en kommende lejer i det nuværende Boston dog lange en del kaffe eller måltider over disken for at få til huslejen.

Alligevel vurderer Jeanne Malev Ebler, at niveauet er realistisk.

- Der er lejere i markedet, og vi har markant færre ledige lejemål i Roskilde end for et år siden, siger hun.

Mere kaffe på vej

Spørgsmålet er, hvornår mæthedspunktet for udbuddet af mad og kaffe indtræffer i gågaden. Professor ved Center for oplevelses- og turismeforskning på RUC, Jon Sundbo, vil ikke melde noget konkret ud om, hvornår nok er nok.

- Men vi ved, at oplevelses-interesser - som mange andre fænomener - går i bølger. Så på et eller andet tidspunkt vil cafe-bølgen klinge af og antallet falde. At gå ud og spise og gå på café er en aktivitet, der er steget meget i Danmark de sidste 20 år. Den interesse vil fortsætte med at være høj, men hvis der kommer en økonomisk krise, vil den falde noget igen, siger professoren, der således ikke efterlader os væsentligt klogere.

Formand for Roskilde Handel, Torben Stevold, forventer at det centrale Roskilde vil lægge kvadratmeter til endnu flere kaffe- og spisesteder en tid fremover.

- Som forudset udvikler Roskilde sig fra den klassiske handelsby med mange butikker til oplevelsesbyen, hvor handlen kombineres med kaffe, mad og kultur, siger han.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk