21. maj 2018
Oliver Johannes Dyg á Rógvi og Marie Brandenborg Pedersen holdt afskedstalen, da eleverne fra Roskilde Gymnasium sagde farvel til deres indiske kammerater.
gallery icon

Se billedserie

Oliver Johannes Dyg á Rógvi og Marie Brandenborg Pedersen holdt afskedstalen, da eleverne fra Roskilde Gymnasium sagde farvel til deres indiske kammerater.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Små guder fra Danmark

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Små guder fra Danmark
Roskilde Avis - 20. januar 2018 kl. 00:36
Af Tekst Mette Schønberg
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Marie har stadig den hennatatovering på hånden, som hun fik i Indien for en uge siden. Tatoveringen forsvinder igen, men det gør de mange minder og indtryk ikke, som hun og hendes klassekammerater fra 2.x på Roskilde Gymnasium fik i de 12 dage, hvor de boede hos indiske familier og gik i skole langt væk hjemmefra.

Afskedsceremoni i taknemmelighedens tegn

De to gymnasieelever, Marie Brandenborg Pedersen og Oliver Johannes Dyg á Rógvi, blev opfordret til at holde tale til afskedsceremonien, der markerede afslutningen på klassens ophold på Delhi Public School Bangalore North i det sydlige Indien.

- Vi fortalte fra hjertet om vores udvekslingsophold og udtrykte vores taknemmelig for alt det, som de har gjort for os, siger Oliver og Marie supplerer:

- De går meget op i, at det er gået godt, så det var vigtigt for at for os at fortælle det videre til dem.

De indiske elever var på besøg på Roskilde Gymnasium i efteråret - og næste år skal en ny klasse på udvekslingsbesøg igen.

Trafik og hunde
- I Danmark dytter bilerne kun, hvis der virkelig er noget alvorligt på færde, men dernede i Indien dytter de hele tiden, fortæller Oliver.

Den kaotiske trafiksituation og alle de gadehunde, der var overalt i millionbyen Bangalore, som er Indiens svar på Silicon Valley, har gjort indtryk på de danske elever. De lærte dog hurtigt at gå i en stor bue udenom de firbenede trafikanter i gadebilledet og vænne sig til en ny trafiksituation, når de skulle transporteres til og fra skole i skolebusser.

- Det tog mig halvanden time at komme i skole, selvom min indiske familie kun boede otte kilometer væk derfra, beretter Marie.

Som en gud i huset
Eleverne fik den indiske levevis helt under huden, da de var indkvarteret privat hos indiske gymnasieelever og deres familier. Marie boede sammen med klassekammeraten Sara hos en familie ude på landet, mens Oliver og vennen Gustav delte værtsfamilie. Deres indiske familie boede i en lejlighed i en gated community - det vil sige et indhegnet beboelsesområde, hvor adgangsforholdene bliver kontrolleret.

- Moren i den indiske familie, vi boede hos, talte ikke engelsk. Hun opførte sig som om der var flyttet en gud ind i huset. Familien var meget gæstfrie, søde og opvartende, siger Oliver.

Fotobombet i tempel
Udover undervisning på Delhi Public School Bangalore North bød udvekslingsopholdet også på trekking, køretur i jeep, besøg på virksomheder og en todages tempeltur.

- Vi skulle tage skoene af og gå barfodet 600 trin op til et tempel. I templet var en 19 meter høj statue, som forestillede en hellig mand, men da vi nåede toppen af bjerget, var de indiske turister, som vi mødte, mere interesseret i at fotografere os danskere end den hellige statue i templet, beretter Oliver.

Det var også en anderledes oplevelse at besøge et moderne tempel.

- Der var butikker i templet - lidt som RO's Torv. Det var lidt sjovt, at der blev solgt bøger om at man skulle finde sine indre værdier, samtidig med at der var butikker overalt, siger Oliver.

Matematik bagud
Lige netop når man taler om matematikundervisning, så er der en stor forskel på, hvordan man lærer faget i Danmark og på den skole, som de besøgte.

- De indiske elever bruger mange matematiktimer på at sidde og udregne med lommeregner, hvor vi i vores undervisning bl.a. bruger et matematik-computerpro- gram, som hedder Maple, fortæller Oliver.

Og Marie fortsætter:
-Inderne regner meget i hånden, for eksempel bruger de ikke computere, når de skal udregne forsikringer til folk.

Siden sommerferien har Indien været på skoleskemaet i de fleste fag. Marie og Oliver og resten af klassen på 'Amtet' har især haft fokus på kastesystem, vejrforhold i Indien og den økonomiske udvikling i landet. Sidstnævnte emne bliver her efter hjemkomsten behandlet i de AT-projekter, som eleverne er i gang med at skrive og snart skal aflevere.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk