16. juni 2019
Reklameeksperten Jacob Hastedt fra Himmelev opfandt kommunens nye slogan ?Alle Tiders Roskilde?, der nu er slået bedre an, end han selv regnede med. (Arkivfoto: Erling J.)
Reklameeksperten Jacob Hastedt fra Himmelev opfandt kommunens nye slogan ?Alle Tiders Roskilde?, der nu er slået bedre an, end han selv regnede med. (Arkivfoto: Erling J.)
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Simre-strategi gav succes for nyt slogan med:Alle tiders Roskilde

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Simre-strategi gav succes for nyt slogan med:Alle tiders Roskilde
Roskilde Avis Paperboy - 24. august 2018 kl. 04:49
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Byens og kommunens slogan om 'Alle Tiders Roskilde' er gået hen og blevet en stor succes, takket være en slags 'simre-strategi', der opstod ved en tilfældighed.

Sådan forklarer reklameeksperten Jacob Hastedt fra Veddelev, der ejer det store bureau Bates. For to år siden udformede han efter mange interviews med mange forskellige nøglepersoner dette motto for at samle essensen af Roskildes mange forskellige kvaliteter.

I første omgang var det tænkt som en fællesnævner til at samle de to foreninger Roskilde Handel og Erhvervsforum i en ny og mere slagkraftig organisation, der skulle markedsføre Roskilde.

Men før kommunevalget i efteråret 2017 gik der 'politisk koks' i sagen med forskellige opgør, så det hele aldrig blev til noget.

I stedet for har det været kommunens egen informations-afdeling, der gennem en indsats på sociale medier har fået det nye slogan til at slå an lidt efter lidt, fordi stadig flere organisationer og områder har indset, at de også kunne bruge det nye slogan.

Bedre end planlagt
- Som professionel reklamemand har jeg aldrig været ude for noget lignende. Men det viser bare, hvor uforudsigeligt tingene kan udvikle sig, fortæller Jacob Hastedt.

- Nu kan vi kalde det en 'simre strategi', hvor denne ret bare er blevet mere og mere velsmagende. Men virkningen har faktisk været større, end hvis man havde fået den 'store forkromede løsning' i første omgang, så nogle måske havde følt, at det blev trukket ned over hovedet på den.

- På den måde, som det nu er foregået, har mange aktører rundt om i Roskilde selv valgt at bruge det, fordi de kunne se fordelen ved det. Dermed er det i virkeligheden slået bedre igennem end planlagt, forklarer Jacob Hastedt.

Han roser samtidig kommunens informationsafdeling, fordi den så vedvarende har holdt fast i det nye slogan, så det på den måde er slået an rundt omkring.

- Men nu håber jeg, at de oprindelige to opdragsgivere Handlen og Erhvervsforum følger op på den brede opbakning, så de også kommer med i kampagnen.

- En ting er jo, at der nu er accept fra institutionerne, men der skal også et investeringsmæssigt tryk bag kampagnen, som kommunen ikke kan bære alene.

- Udenfor kommunen mangler der kendskab til 'Alle Tiders Roskilde', så tiltrækningskraften for vores fantastiske kommune bliver bedre, mener reklame-eksperten.

Fik nye tilbud
For Jacob Hastedt selv har det vellykkede slogan også fået stor betydning i dagligdagen.

- Jeg har nu fået mulighed for at være med i forskellige bestyrelser for virksomheder her i regionen, fordi de har bidt mærke i mit forslag og godt kunne lide det.

- Personlig synes jeg, det er vældig interessant at være med i ledelsen for firmaer af denne størrelse med omkring 100 ansatte. Her har det virkelig betydning, hvad vi beslutter i bestyrelsen, fordi det ikke er så stort, at tingene skal igennem mange led.

- Men jeg vil kun være med i de virksomheder, hvor jeg har en god fornemmelse af det hele.

Jacob Hastedt arbejder nu kun et par dage om ugen i sit store reklamebureau, der f.eks. er kendt for at have lavet de kendte tv-reklamer for DSB med 'Harry og Bahnsen'.

International anerkendelse
Kommunikationschef i Roskilde kommune Michael Dahl Nielsen, der sammen med de øvrige medarbejdere i afdelingen, har skabt denne succes for #AlleTidersRoskilde forklarer, at det er blevet borgeres, virksomheders og foreningers virtuelle forsamlingshus på de sociale medier.

Mange som Roskilde Domkirke, Roskilde Handel, Roskilde Universitet, Erhvervsforum og mange flere bruger det ligeledes.

Brandet er bygget op om en rækkes historier, der fortæller, hvad der gør Roskilde unik, som bl.a. Alle Tiders Uddannelsesby, Turistby, Handelsby, Erhvervsby eller Musikby.

Denne nyskabende og inddragende måde at lave branding har givet genlyd nationalt, hvor der har været stor interesse modet til at sætte en fortælling fri.

- Metoden sikrer troværdighed, fordi vi skaber fortællingen sammen, forklarer Michael Dahl Nielsen.

Han anslår, at der nu er over 10.000 brugere på Twitter, Instagram og Facebook.

Tilmelding til nyhedsbrevet for DAGBLADET / ROSKILDE AVIS PAPERBOY
Nyhedsbrevet udsendes hver dag omkring klokken 13. BREAKING-nyheder udsendes efter behov.
* skal udfyldes

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk