23. april 2019
Fotografen fik pressemødets deltagere til at give den gas med et cykelstyr. Fra venstre: Erhvervsminister Rasmus Jarlov, Tour-direktør Christian Prudhomme, borgmester Joy Mogensen og statsminister Lars Løkke Rasmussen.
gallery icon

Se billedserie

Fotografen fik pressemødets deltagere til at give den gas med et cykelstyr. Fra venstre: Erhvervsminister Rasmus Jarlov, Tour-direktør Christian Prudhomme, borgmester Joy Mogensen og statsminister Lars Løkke Rasmussen.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Roskilde måtte arbejde hårdt: Skrap spurt før Tour-målet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Roskilde måtte arbejde hårdt: Skrap spurt før Tour-målet
Opdateret 25. februar 2019 kl. 09:14
Roskilde Avis Paperboy - 25. februar 2019 kl. 09:10
Af Foto: Kim Rasmussen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Da nyheden om Roskilde som startby for den første rigtige landevejsetape i Tour de France 2021 blev præsenteret torsdag på Vikingeskibsmuseet lignede det en velforberedt finish. Men før målet blev nået, lå der en skrap spurt, hvor en række medarbejdere i kommunen var kommet på ekstra hårdt arbejde med en helt usædvanlig opgave.

arrow Læs også: Byråd i samlet udbrud efter Tour-start: Hele feltet kører med

- Vi er stolte over, at det lykkedes siger informationschef Michael Dahl Nielsen, som roser den store indsats fra medarbejderne i afdelingen.

I flere år har Roskilde været blandt de danske byer, som var udset til at være med, hvis verdens tredjestørste sportsbegivenhed skulle komme til landet.

Her har både sportslige og kulturhistoriske hensyn spillet ind.

Prologen er altid er en enkeltstart, der bla. skal forsyne en rytter med den gule førertrøje. Den skulle selvfølgelig foregå i Københavns gader, hvor titusinder af tilskuere kan se på, og rytterne f,eks. kan suse forbi Amalienborg, hvor den franske Prins Henrik har boet i så mange år.

Men Roskilde var et logisk valg som startby for selve landevejsløbet, fordi det er en historisk by med vikingeskibe og katadral - og fordi Tour-direktør Christian Prudhomme var blevet glade for tanken om at sende feltet hen over Storebælts-broen, hvor sidevinden kan lave ravage i stillingen allerede tidligt i løbet.

Så spiller det også ind, at der er gode tv-billeder både fra København, Roskilde og Storebælt, når stationen France 2/3 transmitterer til mange millioner over hele verden.

Med i konsortium
Roskilde har været med i et konsortium sammen med de øvrige danske byer, hvor der er start og mål, samt Region Sjælland og Sydjylland plus Erhvervsministeriet. Til sammen har de skudt 88 millioner kroner ind i et projektet for at få løbet til landet.

Først for godt 14 dage siden, blev det sikkert, at Touren skulle starte i Danmark om to år. Den juridisk bindende bekræftelse kom så, da Københavns overborgmester Frank Jensen underskrev aftalen med Prudhomme.

I Roskilde blev informationerne holdt helt tæt ind til kroppen af både borgmester og informationschef. Intet måtte slippe ud før tid - så de franske arrangører kunne blive irriteret.

Men de to blev hurtigt enige om, at nyheden skulle præsenteres i Roskilde på Vikingeskibsmuseet.

- Vi synes, det ville være kedeligt at være inden døre på rådhuset. Vikingeskibene symboliserer jo vores historie, og der var gode billeder i at præsentere hovedpersonerne mellem de historiske vrag fra Skuldelev-fundet, forklarer Michael Dahl Nielsen.

Kører fra Stændertorvet
Rytterne starter fra den flotte historiske ramme på Stændertorvet den første søndag i juli 2021. Derfra skal de vest på, og feltet gives rigtig frit, når Prudhomme svinger med flaget fra sin direktørbil i den vestlige del af Roskilde.

Derfra kommer ruten sikkert til at gå gennem det bakkede terræn i Lejre kommune, hvor der er mulighed for udbrud på de smalle og slyngede veje. Feltet skal også forbi en anden historisk by Sorø på sin vej mod Korsør og målet i Nyborg.

Den detaljerede rute skal bl.a. lægges af den tidligere storrytter Jersper Worre, der gennem sit arbejde som direktør for etapeløbet Danmark Rundt, er kendt i hele landet.

Starten kræver også plads til 'Le Village' (Landsbyen) hvor hele karavanen er samlet med ryttere, holdenes mange medarbejdere, alle journalisterne osv. De udgør flere tusinde.

Tidligere har Schmeltz Plads været nævnt som en mulighed, men her er pladsen nok for snæver. Derfor er området ved Vikingskibesmuseet måske en bedre mulighed.

Arbejdsgruppe
Roskilde kommune vil nu oprette en arbejdsgruppe, der skal stå for den detaljerede planlægning af arrangementet her i byen - sammen med folkene fra Tour de France, der i sidste ende har det afgørende ord.

I denne arbejdsgruppe kommer repræsentanter for kommunens kultur- og idrætsforvaltning, vejafdelingen, kommunikationsfolk - og andre repræsentanter fra byen, der har erfaringer med at arrangere cykelløb.

tk

arrow Roskildes handelsformand: Touren giver os tro på fremtiden
22. februar 2019 kl. 08:50 Opdateret: kl. 09:28
arrow Nyhedsanalyse: Så er det Roskildes Tour
22. februar 2019 kl. 00:07 Opdateret: kl. 16:26
arrow Tour-direktør i Roskilde mindes: Min store danske helt
21. februar 2019 kl. 17:19 Opdateret: kl. 16:24
Tilmelding til nyhedsbrevet for DAGBLADET / ROSKILDE AVIS PAPERBOY
Nyhedsbrevet udsendes hver dag omkring klokken 13. BREAKING-nyheder udsendes efter behov.
* skal udfyldes

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk