16. januar 2019
På billedet er elever på Sankt Jørgens Skole samlet i anledning af skolens 60 års jubilæum. (Foto: Jan Partoft)
På billedet er elever på Sankt Jørgens Skole samlet i anledning af skolens 60 års jubilæum. (Foto: Jan Partoft)
Foto: Jan Partoft
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Risikabel skolegang:budgettet bliver udhulet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Risikabel skolegang:budgettet bliver udhulet
Roskilde Avis Paperboy - 13. januar 2019 kl. 00:28
Af Anette Gundlach
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Som skole er det vældig svært at vide, hvilke udgifter man har på specialområdet, derfor risikerer skolerne at skulle kæmpe med uforudsigelige regninger, siger Jette Tjørnelund.

Hun forklarer, at problemet er, at skolerne i øjeblikket er økonomisk ansvarlige for børnene på skolen, også hvis børnene pludselig skal på specialskole.

- Det kan betyde, at en skole pludselig står med en regning på 300.000 kroner for et barn, hvilket igen kan betyde, at man kan frygte, at børnene bliver sendt for sent af sted, siger Jette Tjørnelund og fortsætter:
- Vi skal have lavet en balance, så vi kan hjælpe skolerne noget af vejen, hvis de får den slags uforudsete udgifter.

Hun forklarer, at modellen for specialundervisningsdelen gerne skulle være på plads inden sommerferien.
- Det har udvalget allerede lovet i høringsoplæg, og det burde også være muligt, eftersom vi har arbejdet med skolemodellen siden 2016.

Går ud over alle
I et høringssvar fra skolebestyrelsen på Baunehøjskolen frygter man da også, at skolernes økonomi bliver forværret.

De skriver, at de frygter, at de forværrede vilkår for elever med særlige behov vil bevirke en stigning i det antal elever, der får brug for undervisning uden for de almindelige folkeskoler.

Sker dette, er det meget vanskeligt at se, hvordan skolernes økonomi holder til at sikre kvaliteten i undervisningen og skolegangen for skolernes øvrige elever.

Midler til elever i eksterne tilbud bør følge den enkelte elev, og de bør netop tildeles, så det ingen økonomisk konsekvens får på almenskolens økonomi.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk