11. december 2018
Indbyggerne i Roskilde vil gerne betale lidt mere for at være sikre på at have et selvstændigt, sikkert og effektivt brandvæsen. (Foto: Jens Wollesen)
Indbyggerne i Roskilde vil gerne betale lidt mere for at være sikre på at have et selvstændigt, sikkert og effektivt brandvæsen. (Foto: Jens Wollesen)
Foto: Jens Wollesen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Kommentar om brandvæsenet: Falske fusions-fordele fra et skrivebord

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kommentar om brandvæsenet: Falske fusions-fordele fra et skrivebord
Opdateret 04. december 2018 kl. 09:55
Roskilde Avis Paperboy - 04. december 2018 kl. 09:07
Af Torben Kristensen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

SAMMENBRUDDET I ØSTSJÆLLANDS BEREDSKAB, hvor Roskilde og syv andre kommuner nu er på vej til at genoprette hver deres eget brandvæsen eller samarbejde i små grupper, er et nyt eksempel på, at overcentralisering ikke kan fungere.

arrow Læs også: Jette Tjørnelund (V): Hold hovedet koldt med brandvæsenet

Planen var udtænkt i statsadministrationens kontorer på Slotsholmen i København. Men de fine beregninger på papiret, om alt det der kunne spares ved en sammenlægning, har aldrig kunnet klare mødet med de virkelige forhold ude i landet.

HER I ROSKILDE-OMRÅDET har det ikke mindst været sammenstødet mellem den kultur, der har været på arbejdspladserne hos den private redningskoncern Falck og hos det kommunale Roskilde Brandvæsen, som har skabt mange af problemerne.

De enkelte kommuner har desuden været vant til at betale forskelligt - og få en meget varierende kvalitet i deres brandslukning. Det har også gjort fusionen uendelig svær.

STRIDEN GÅR MANGE ÅR TILBAGE i et indædt opgør, hvor Falck flere gange har prøvet at løbe det kommunale brandvæsen i den gamle domkirkestad over ende.

Men det er dog hver gang blevet forhindret af klartseende lokale politikere.

HÆDERKRONEDE KONSERVATIVE medlemmer af Roskilde Byråd som overlærer Ernst Linder, forsikringsdirektør Aage Engelberth-Hansen og tømmerhandler Børge Dahl - der var far til den senere Venstre-borgmester Bjørn Dahl - var blandt dem, der tidligere stod vagt om byens brandvæsen.

De havde forstået, at hvis et samfund totalt overlader denne livsvigtige opgave til et privat monopol, kan det hurtigt blive både dyrere og dårligere.

ROSKILDE BLIVER NU NØDT TIL at genoplive sit eget brandvæsen, der også var blandt landets bedste, før denne seneste fusions-fuser blev fyret af.

Måske vil et par af de andre og mindre kommuner stadig hænge på i en eller anden form for aftale med hovedkvarteret på Vindingevej. Den form for samarbejde kan jo være fornuftigt nok, hvis det gør det billigere for alle parter.

FOR BORGERNE I ROSKILDE er det vigtigste imidlertid at have et brandvæsen og et beredskab, som de kan stole på og er trygge ved.

Ideen om at opløse det velfungerende Roskilde Brandvæsen i en mere eller mindre diffus størrelse har aldrig haft stor tilslutning her i byen.

HVIS DET SKULLE BLIVE LIDT DYRERE, og skatten blandt andet på grund af det sættes op, er jeg overbevist om, at et stort flertal af roskildenserne er med på det.

De vil altid prioritere tryghed og sikkerhed overfor brand, oversvømmelser eller andre ulykker højst.

NÅR VI NU ER I GANG MED OPGØRET mod 'regnedrengenes tyranni' og fantasifulde teoretiske planer om, hvad der kan spares ved at jage rundt med ansatte og se stort på indgåede aftaler, kan Roskilde med fordel samtidig se på flere andre områder.

F.eks. forsyningen, hvor samarbejdet med Lejre og Holbæk er kørt fast, og de tre kommuner ikke en gang kan blive enige om, hvor et fremtidigt hovedkontor skal ligge.

SKATTEVÆSENET ER ET SKRÆKINDJAGENDE EKSEMPEL på, hvor galt det kan gå, når staten centraliserer vildt og uigennemtænkt. Her fyrede man tusinder af ansatte fra kommunerne, før en planlagt ny it-teknologi overhovedet var afprøvet i et centraliseret system.

Resultatet er, at det danske samfund er blevet snydt for over 100 mia. af svindlere og skyldnere. Nu er nogle af opgaverne er nu igen ved at blive decentraliseret ud til kommunerne, og det har allerede hjulpet.

DE FOLKEVALGTE må tage kontrollen tilbage i vore kommuner, regioner og staten. Sund skepsis overfor fantasi-projekter er altid en fordel.

Demokratiet kan kun fungere bedre, når politikerne ikke hele tiden hopper på løfter fra en ny overklasse af administrative chefer om:

FALSKE FUSIONS-FORDELE FRA ET SKRIVEBORD.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk