26. april 2019
Roskildes nye el-busser skal køre gennem de smalle Middelaldergader i Bymidten, og det giver en kraftig forbedring af miljøet.
gallery icon

Se billedserie

Roskildes nye el-busser skal køre gennem de smalle Middelaldergader i Bymidten, og det giver en kraftig forbedring af miljøet.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: En strøm af el-busser - Roskilde er foregangsby

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

En strøm af el-busser - Roskilde er foregangsby
Opdateret 15. april 2019 kl. 09:02
Roskilde Avis Paperboy - 15. april 2019 kl. 08:50
Af Foto: Lars Elmsted
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Beboerne i mange af Roskildes central gader kan i fremtiden sove langt mere roligt om natten, når det nu bliver el-busser, der skal køre rundt i byen.

Roskilde har indgået en aftale med selskabet Movia, der står for den samlede busdrift, så el-busserne skal køre på de ruter, der holder sig indenfor kommunen.

Selskabet Umove, der står som operatør, har nu indkøbt 20 el-busser i Kina, og de blev lørdag præsenteret på Stændertorvet og i de omliggende gader, hvor alle interesserede kunne få en gratis prøvetur.

Med dette initiativ bliver Roskilde foregangsby for mere miljøvenlig offentlig transport som den første, der går over til udelukkende at bruge minde støjende og forurenende busser.

Lang aftale
Driftschef Kim Kofoed fra firmaet Umove var mødte op på Stændertorvet og stolt over at være med i initiativet:

- Sådan en el-bus koster noget mere end en almindelig dieselmaskine. Når vi nu investerer i denne miljøvenlige teknologi, har vi også fået en aftale, der går længere end normalt. Det var rimeligt nok, siger han.

Prøveby
Direktør Dorthe Nøhr Peteresen fra Movia var også kommet for at se, hvordan det spændte af.

- Nu begynder vi med de 20 el-busser her i Roskilde, og andre kommuner har allerede meldt sig, fordi de også er interesserede.

- For indbyggerne i Roskilde må det også være vigtigt, at de nu slipper med mindre støj og møg - i form af de partikler, som dieselmotorer jo udsender.

Dorthe Nøhr var til gengæld ikke med på at give sig i diskussionen om, hvorfor Movia har sat nye køreplaner uden tidspunkter op rundt om ved bus-stoppestederne.

- Nu står der, hvilket interval der er mellem busser. I det gamle system med afgangstider på bestemte minutter fra et stoppested kom der alt for mange fejl og upræcise oplysninger, lød hendes forklaring.

Til gengæld var hun klar til at arrangere informationsmøder også i Roskilde, hvor Movia så instruerer i, hvordan f.eks. ældre bus-passagerer skal lære at bruge de nye digitale køreplaner.

tk

El-busserne
Roskilde Kommune indsætter 20 el-busser.

El-busserne vil have ca. 63.000 køreplanstimer om året, og kører tilsammen 1,4 mio. km om året.

Der er ca. 2,8 mio. passagerer årligt på kommunens egne by-buslinjer.

Der indsættes el-busser på to travle A-bus linjer - 201A og 202A - og 7 andre mindre linjer - 203, 204, 205, 206, 208, 209 og 212.

Linje 201A og 202A udgør Roskilde Kommunes A-busnet. A-busserne er kommunens tungeste buslinjer med den højeste belægningsgrad og med den højeste frekvens af afgange. Buslinjerne binder Roskilde bymidte sammen med Trekroner, Svogerslev, Musicon og Margrethehåb.

De to A-buslinjer 201A og 202A betjenes med i alt 11 busser og de øvrige 7 buslinjer med 7 busser.

Der er desuden 2 reservebusser til alle linjer.

I dag betjenes disse buslinjer med i alt 19 dieselbusser. Det betyder altså, at el-busdriften har betydet et øget behov på kun 1 el-bus i forhold til antallet af dieselbusser.

El-busserne reducerer udledningen af CO2 med ca. 1.400 tons pr. år. Det svarer til at el-busserne reducerer CO2-udledningen fra ca. 470 fossilbiler beregnet ud fra en CO2-udledning på 3 tons CO2/bil/år.

El-busserne udleder ingen lokal luftforurening.

Den oplevede støj fra el-busserne er markant reduceret i forhold til, hvad borgerne før har oplevet fra dieselbusserne.

Bussen er udstyret med et 374 kWh kørebatteri, som giver en rækkevidde på 250-300 km. Til sammenligning har de største Tesla'er en batteripakke på 100 kWh. Bussens batteri er fordelt på 12 batteripakker. 5 batteripakker bagerst i bussen og 7 pakker på taget.

Batteriet vil gradvis miste kapacitet i takt med, at det bliver slidt. Busfabrikkens forventede levetid for batterierne er 10-12 år med en anbefalet løbende udskiftning mellem 5-7 år

Batteriet kan genanvendes f.eks. til lagring af solcelle- eller vindmøllestrøm.

Busserne oplades på busoperatørens garageanlæg. Opladningen findes primært sted om natten, men nogle busser vil også blive opladt i løbet af dagen, hvor de holder en pause og får et "skud" strøm.

Bussen kan lades med en ladeeffekt på op til 150 kW. Bussen kan lades fuldt op på 2 timer (fra 12-100% SOC).

Udbyder
Movia står for udbud af busdriften med kontrakter, som løber op til 12 år, og hvis ikke Roskilde Kommune fik mulighed for at omstille de øvrige bybusser til el nu, vil det kunne vare op til 2031 før næste mulighed kom.

Movia modtager støtte fra EU's ELENA facilitet (under Horizon 2020-programmet) til at forberede omstilling af busser og havnebusser til eldrift.

Operatør
Busoperatøren Umove Øst, der har vundet udbuddet for el-busser i Roskilde Kommune.

Umove har opført et helt nyt garageanlæg på Lykkegårdsvej ved Trekroner, som alene skal betjene el-busser.

Rejsekortudstyr, operatørens IT-systemer, infotainmentskærme, kameraer mv. er blevet eftermonteret på garageanlægget.

Operatøren har etableret et nyt energieffektivt vaskeanlæg med lavt vandforbrug. Vask af én bus tager 22 sek.

De først 2 år har busoperatøren som nødløsning i begrænset omfang mulighed for at benytte dieselbusser til at gennemføre driften.

Hvis operatøren omvendt undlader at benytte muligheden for anvendelse af dieselbusser, kan firmaet opnå en bonus.

Busserne
Busserne er produceret af kinesiske Yutong, som er verdens største busproducent.

Busserne produceres i Yutongs produktionsanlæg i Zhengzhou i Henan-provinsens.

I 2017 producerede Yutong knap 25.000 el-busser.

Til sammenligning kører der i Danmark i alt 4.000 busser i kollektiv rutekørsel.

I dag findes 400.000 el-busser i verden, hvoraf 99 % kører i Kina.

Tilmelding til nyhedsbrevet for DAGBLADET / ROSKILDE AVIS PAPERBOY
Nyhedsbrevet udsendes hver dag omkring klokken 13. BREAKING-nyheder udsendes efter behov.
* skal udfyldes

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk