18. august 2019
Morten Thomsen Højsgaard tiltræder 1. juni som ny direktør for ROMU.
gallery icon

Se billedserie

Morten Thomsen Højsgaard tiltræder 1. juni som ny direktør for ROMU.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Drømmejob i Roskilde

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Drømmejob i Roskilde

Ny museumschef ønsker oplevelser

Roskilde Avis Paperboy - 03. maj 2019 kl. 01:00
Af Tekst og foto: Tomas Skov
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Det tager 22 minutter at køre til Algade 2 i Roskilde fra hjemmet i Tingerup nær Hvalsø. I denne lille flække med 42 husstande bor ROMU's kommende direktør Morten Thomsen Højsgaard med sine kone, Iben, og deres tre børn på en nedlagt landejendom.

Morten Thomsen Højgaard voksede op i en mindre by uden for Vejle, hvor de sjællandske forældre havde fået arbejde. Senere mødte han sin kommende kone under et højskoleophold, og de flyttede siden til Nørrebro i København, og derefter til først Hedehusene og så til Herringløse.

De sidste ti år har landejendommen i Tingerup dannet rammen om familielivet, og det bliver den formentlig ved med.

Kaffen og karrieren

Det er dog ikke den bekvemme pendlerafstand til ROMU's ti museer, der har fået den kommende direktør til at tage afsked med sit gode job som udviklingschef på Kristeligt Dagblad.

Morten Thomsen Højgaard læste i sin tid religionsvidenskab og historie på Københavns Universitet, og efter sin ph.d. troede han egentlig, at han skulle fortsætte ad forskervejen. Men så en dag blev han inviteret til kaffe på Kristeligt Dagblad.

Herefter kunne Morten Thomsen Højgaard kalde sig redaktør fra 2005 til 2010, og han fik siden ledende stillinger i både DR og Det Danske Bibelselskab, inden karrierevejen atter slog et sving mod Kristeligt Dagblad, hvor han blev ansat som udviklingschef i begyndelsen af 2017.

Drømmejobbet

Her har Morten Thomsen Højgaard videreført udviklingen henimod en digitalt bæredygtig avis med 600.000 forskellige brugere om måneden, lyd og video, og han har elsket udfordringen hele vejen.

- Jeg nød at være på Kristeligt Dagblad, og det har været en meningsfuld rejse. Men så kom den her mulighed, og det er drømmejobbet for mig. Her kan jeg bringe alt i spil: den faglige kobling og min erfaring med at lede og skabe vækst. Og så det her med at tage et stykke kulturarv og sammen med dygtige formidlere gøre det interessant for rigtig mange mennesker, siger Morten Thomsen Højgaard.

Former fællesskaber

Med svigerfamilie i Ågerup er den kommende direktør kommet meget i Roskilde gennem hele sit voksenliv, og han kender allerede de ti museer fordelt over Roskilde, Lejre og Frederikssund.

Han går ydmygt til sin nye opgave, men er også overbevist om, at baggrunden inden for religion, historie, kulturarv og medier er en meningsfuld kombination i det nye hverv.

- Både medier og museer kan noget helt særligt: de kan forme fællesskaber og binde forskellige mennesker sammen, siger Morten Thomsen Højgaard.

Sindbillede på Danmark

Roskilde og omegn er et område med stor diversitet og en unik kulturhistorie. Domkirkebyen var bispesæde og kongerigets hjemstavn.

Men efter reformationen rykkede magten for alvor til København, hvorefter byen hensank i et par århundredes affolkning og relativ betydningsløshed. Vendepunktet kom med Stænderforsamlingerne fra 1834 og ti år senere jernbanen fra København til Roskilde, der varslede optimisme og modernitetens indtog i provinsbyen.

- Du kan sige, at Roskilde er sindbilledet på hele Danmark, som oplever vækst, siger Morten Thomsen Højsgaard, der vil videreføre og gentænke museets rolle i det moderne samfund.

- Jeg var på Ragnarock i januar, hvor en del skoleklasser var på besøg. Børnene var fuldstændig betagede af det, de så: de skulle synge, høre musik og danse hjulpet på vej af nyeste teknologi og fortællemåder. Og jeg tænkte, at det gav så meget mening. Museer skal være en oplevelse - ikke en pligt, siger han.

Nye historier

Mange af disse tanker er allerede i gang, og som ny direktør vil Morten Thomsen Højsgaard følge den strategiplan, der er lagt for ROMU frem mod 2023.

- Det bliver mit arbejdsgrundlag. Der er ro på og klarhed om retningen, men det skal så udmøntes i virkeligheden i samarbejde med kolleger, frivillige og samarbejdspartnere, siger den kommende direktør, der i første omgang skal stille skarpt på 90-året for Roskilde Museum og den store udstilling om Gasolin på Ragnarock i efteråret.

Fra 1. juni er Morten Thomsen Højsgaard direktør for et af landets førende kulturhistoriske museer, og selv om det først og fremmest maner til ydmyghed, så ser han fortsat potentiale i horisonten.

- Jeg tror meget på, at ROMU i løbet af en årrække kan vokse yderligere. Vi skal bruge ny teknologi, nye rumoplevelser, fængslende dramaturgi, og vi skal stille nye spørgsmål. Der er en hel verden af spændende og spraglede historier, som skal åbnes og foldes ud i kommunerne omkring fjorden, siger han.

Tilmelding til nyhedsbrevet for DAGBLADET / ROSKILDE AVIS PAPERBOY
Nyhedsbrevet udsendes hver dag omkring klokken 13. BREAKING-nyheder udsendes efter behov.
* skal udfyldes

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk