19. september 2019
Det er Kultur- og Fritidsudvalgets Daniel Nørhave (DF) og Andreas Karlsen (K), der har stillet forslaget om implementering af det sociale forum Boblberg i Ringsted Kommune. Fotocollage: Nikolaj Kennov Rasmussen
gallery icon

Se billedserie

Det er Kultur- og Fritidsudvalgets Daniel Nørhave (DF) og Andreas Karlsen (K), der har stillet forslaget om implementering af det sociale forum Boblberg i Ringsted Kommune. Fotocollage: Nikolaj Kennov Rasmussen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Nyt bobleforum vil koste 84.000 kr. om året: Bedre end Facebook

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Nyt bobleforum vil koste 84.000 kr. om året: Bedre end Facebook
Opdateret 19. august 2019 kl. 13:19
Ringsted - 19. august 2019 kl. 12:42
Af Nikolaj Kennov Rasmussen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Det digitale forum Boblberg startede på Facebook som et mødested for ensomme borgere, men firmaet har siden oprettet sin egen portal og har nu 200.000 brugere. Nu vil formand for Kultur- og Fritidsudvalget Daniel Nørhave (DF) have portalen til Ringsted Kommune.

Selvom det er gratis at benytte for enkeltpersoner, vil den danskfunderede internetportal koste kommunen 84.000 kroner om året, hvis udvalget beslutter sig for at implementere den. I så fald kan kommunens institutioner og forvaltninger benytte portalen, bl.a. som en løsning på stigende ensomhed:

- Det, kommunerne har fundet ud af, er, at sådan noget som ensomhed koster 10 milliarder kroner for samfundet om året, og der er bare enormt mange af dem på Boblberg, siger medstifter Rasmus Stæhr.

Ifølge Kultur- og Fritidsudvalgets Daniel Nørhave skal Boblberg dog ikke kun favne ensomme, men ja, rundt regnet alle, der har behov for at finde fællesskaber uden for de klassiske mødesteder såsom idrætsforeningerne samt skole- og daginstitutionerne:

- Boblberg er en platform, hvor alle kan mødes, men det er lidt mere afskærmet end for eksempel Facebook, fordi ens opslag ikke bliver delt offentligt, men i mindre fora, siger Daniel Nørhave og tilføjer:

Egentlig blev den første boble blæst på Facebook. For her oprettede medstifteren Rasmus Stæhr sammen med sin tvillingebror Nikolaj og deres fætter Anders en gruppe, der skulle undersøge behovet for en borger-til-borger portal. Målet var at afløse ensomhed med fællesskab.

De tre iværksættere troede så meget på ideen, at de i 2015 valgte at opsige deres gode jobs i bl.a. Falck og Codan for at hellige sig de sociale bobler:

- Ret hurtigt fandt vi ud af, at dem der viste interesse, havde det svært i tilværelsen. Det var folk, der var ensomme, eller folk, der var psykisk ustabile, siger Rasmus Stæhr og henviser til en større udfordring, de oplevede til at begynde med:

- Problemet var, at der på et tidspunkt var en dreng med et alkoholmisbrug, hvis far fandt ind i gruppen uvidende om sin søns misbrugsproblemer. Lige pludselig blev drengen også eksponeret for Carlsberg-reklamer, fordi han havde brugt ord som "alkohol", siger Rasmus Stæhr, der efterfølgende snakkede med et par kommuner om Facebooks daværende og "ret sløsede" datahåndtering.

- De sagde enstemmigt, at de skulle vide sig sikre på vores datahåndtering, hvis de skulle lave nogen som helst aftale med os. Og så måtte vi "desværre" i gang med at lave vores eget forum, siger Anders Stæhr.

Netop trygheden og sikkerheden ved Boblberg er også noget, Daniel Nørhave fremhæver som et plus. Men datahåndteringen isolerer ikke brugerne fra at finde andre fællesskaber eller interesseområdet end deres egne:

- Det her skal være alle i både land og by, og derudover går det egentlig på tværs af kommunegrænserne. Bare fordi du bor i Kværkeby, betyder det jo ikke, at du ikke har noget til fælles med folk fra Borup, siger Daniel Nørhave, der sammen med udvalgsmedlem Andreas Karlsen har puttet portalen på dagsordenen til morgendagens udvalgsmøde.

Daniel Nørhave mener udmærket, at prisen på 84.000 kr. om året kan forsvares, men prisfremskrivningen på lige knap fem procent stiller han sig dog kritisk over for.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk