23. juni 2021
Benedikte Rolighed (forrest) og Betina Dittmer Nielsen oprettede sidste år en ny borgergruppe, der både ville undgå omfartsbaner og en østlig udfletning. Foto: Jens Wollesen
Benedikte Rolighed (forrest) og Betina Dittmer Nielsen oprettede sidste år en ny borgergruppe, der både ville undgå omfartsbaner og en østlig udfletning. Foto: Jens Wollesen
Foto: Jens Wollesen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Frygter for spidssnudet frø, natur og økonomi

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Frygter for spidssnudet frø, natur og økonomi
Ringsted - 10. maj 2021 kl. 09:46
Af Ulla Jensen

I en fire sider lang skrivelse til Folketingets transportudvalg opsummerer de tre borgere, der bor i området omkring Adamshøjvej øst for Ringsted, hvorfor de mener, at politikerne fortsat skal skele til den vestlige løsning, som ellers synes at være dumpet af politikerne.

arrow Læs også: Nyt udspil fra øst: Toget er endnu ikke kørt for en vestlig udfletning

Der er nemlig flere problemer med både den sydlige omfartsbane og den østlige løsning, påpeger de i skrivelsen, hvoraf flere af argumenterne fremgår af Banedanmarks Beslutningsgrundlag, som politikerne fik i januar 2021. Problemerne er blandt andet:

Den korte sydlige omfartsbane:
1. Den korte sydlige omfartsbane vil blive to milliarder kroner dyrere end både den østlige og den vestlige løsning.

2. Meromkostningen skyldes - udover selve anlægsarbejdet på den 11 km lange linieføring - at en sydlig omfartsbane vil kræve langt flere ekspropriationer i og omkring Ringsted by, da denne løsning arealmæssigt er langt mere omfangsrig end i den vestlige løsning.

3. Den sydlige omfartsbane skal endvidere anlægges igennem historiske bygninger og ned igennem småbyer, hvor dyre og mange ekspropriationer ville blive en realitet.«, fremgår det i skrivelsen.

4. Den vil også berøre »et utal af borgere«, som i dag ikke er berørt af togstøj eller anden motorstøj, lige som mange lokalsamfund vil få ødelagt deres natur og rolige omgivelser.

5. Både omfartsbane og den østlige udfletning vil få »øgede konsekvenser for den omkringliggende natur, hvor spidssnudede frøer, store vandsalamander og flagermus er nogle af de dyr, der hører til.«

Den østlige udfletning:
1. Den østlige udfletning vil på en længere strækning reelt blive en sekssporet og kunne ses fra »meget lange afstande«. »Hele krydsningsanlægget bliver pga. af parallelføringen af 4 spor og de mange sporforbindelser ca. 3 km lang og ca. 70 m bredt plus 7 meter højt, i alt 20 km spor skal anlægges.«, hedder det i skrivelsen.

2. Der skal arbejdes over en større strækning beliggende i naturomgivelser sammenlignet med den vestlige løsning. Ligger i et område med åbent landskab og skov.

3. Mulighederne for at udvikle Ringsted i øst, hvor der i dag er planer om at udvikle flere nye boligområder forringes.

4. Den vestlige løsning vil have lavere CO2-udslip.

»Vi anbefaler derfor på det kraftigste, at man af hensyn til samfundsøkonomien, af hensyn til de mange berørte borgere, de naturmæssige konsekvenser og den fremtidige byudvikling, holder fast i den vestlige niveaufrie udfletning. Vi henstiller ligeledes, at de videre undersøgelser af sydlig omfartsbane stoppes, idet den ikke løser de grundlæggende kapacitetsproblemer i Ringsted.«, slutter skrivelsen til Transportudvalget.

arrow Modstanden vokser time for time
22. april 2021 kl. 12:03 Opdateret: kl. 12:03
Afdelinger på sygehuse i hele landet er nu ramt af strejke, fordi to tredjedele af sygeplejerskerne stemte nej til det nye forslag til overenskomst. Forstå du deres løn-utilfredshed?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk