21. september 2018
Fra venstre, Camilla 4.b, Caroline 4.a og Mikkel 4.b i fuld gang med at programmere. De får hjælp af Andreas fra 9.d. - Vi har løst alle opgaverne, så lige nu sidder vi bare og prøver os frem, fortæller Andreas, mens han viser Camilla, hvordan hun programmerer computeren til at have mere end en funktion. Foto: Yngve Saxil Andersen
gallery icon

Se billedserie

Fra venstre, Camilla 4.b, Caroline 4.a og Mikkel 4.b i fuld gang med at programmere. De får hjælp af Andreas fra 9.d. - Vi har løst alle opgaverne, så lige nu sidder vi bare og prøver os frem, fortæller Andreas, mens han viser Camilla, hvordan hun programmerer computeren til at have mere end en funktion. Foto: Yngve Saxil Andersen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Elever underviste i programmering

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Elever underviste i programmering
Opdateret 13. september 2018 kl. 16:08
Ringsted - 13. september 2018 kl. 15:31
Af Yngve Saxil Andersen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Eleverne i 4. klasse på Nordbakkeskolen i Nordrup ved Ringsted fik torsdag mulighed for at snuse lidt til programmering, da Campusskolens Mediepatrulje, der består af cirka 20 elever fra 7. til 9. klasse, lagde vejen forbi skolen for at undervise eleverne, i hvordan man programmerer en minicomputer kaldet Micro:Bits.

- De har fået tre opgaver, som de skal løse i programmet. Selve kodning foregår ved hjælp af kodebyggeklodser, så de sidder ikke og koder i f.eks. HTML eller Java, men arbejder i stedet med færdige kodebider, der kan sættes sammen på kryds og tværs, forklarer Janni Paysen, der underviser Mediepatruljen.

Dagens opgaver var at skrive sit eget navn, at lave et hjerte der banker og til sidst at få programmeret computeren, så man kunne spille sten, saks og papir.

- Mikrocomputeren er udstyret med to knapper, så man kan programmere den til at vise forskellige ting, når man trykker på dem. Den kan også programmeres til at vise et tilfældigt billede, når man ryster den. Det er den funktion, som eleverne gør brug af til at spille sten, saks og papir, fortæller Janni Paysen.

Eleverne i 4. klasse syntes, at det var spændende at lære nyt og prøve kræfter med at programmere.

- Det er sjovt, for man prøver noget helt nyt og udfordrende, fortæller Mikkel fra 4.b.

- Det er spændende at lære noget nyt, og det var rigtig skægt at lave sten, saks, papir spillet, selv om jeg tabte mod alle dem, jeg spillede mod, siger Camilla fra 4.b.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk