23. september 2021
Borgerrådgiver i Ringsted Kommune Katrine Jensen opfordrer til, at medarbejdernes kompetencer bliver forbedret.
Borgerrådgiver i Ringsted Kommune Katrine Jensen opfordrer til, at medarbejdernes kompetencer bliver forbedret.
Foto: Anders Ole Olsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Borgerrådgiver: Medarbejdernes kompetencer skal styrkes

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Borgerrådgiver: Medarbejdernes kompetencer skal styrkes
Ringsted - 14. september 2021 kl. 15:44
Af Jakob Fønss

»De grundlæggende forvaltningsretlige kompetencer er ikke på plads hos alle medarbejdere i Ringsted Kommune. Det giver en øget risiko for retstab for borgerne og er samtidig en barriere for at få en mere smidig sagsbehandling og bedre afgørelser«.

Den dystre udmelding fremgår af den årsrapport, som Ringsted Kommunes borgerrådgiver Katrine Jensen har udarbejdet, og som blev debatteret på mandagens byrådsmøde.

- Efter vi har læst rapporten, lægger vi op til, at vores administrative ledelse skal sikre, at alle relevante medarbejdere får styrket deres generelle forvaltningsmæssige kompetencer, for der er nogle grundlæggende færdigheder, der mangler, og det kan gå ud over borgernes retssikkerhed, påpeger borgmester Henrik Hvidesten (V).

Henrik Kjær (EL) mener, at det er bydende nødvendigt med efteruddannelse af medarbejderne, da det er borgernes rettigheder, der er på spil.

- Det er en bekymrende tendens, men det er godt, at klagerne kommer frem, så vi kan lære af det, siger han.

Også Mette Ahm-Petersen (S) kræver øjeblikkelig kommunal handling:

- Det er dybt kritisabelt, at medarbejderne ikke er godt nok inde i stoffet. Det er vigtigt, at vi får efteruddannet medarbejderne, siger hun.

Synes du, at kommunen er der for dig?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk