18. oktober 2019
Rasa Dzimidaviciute Olesen i gang ved staffeliet med oliemaleriet »De tre vise mænd« - en satirisk fortolkning af juleevangeliet. Foto: Anders Ole Olsen
gallery icon

Se billedserie

Rasa Dzimidaviciute Olesen i gang ved staffeliet med oliemaleriet »De tre vise mænd« - en satirisk fortolkning af juleevangeliet. Foto: Anders Ole Olsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Oliemalerier med indbygget satire

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Oliemalerier med indbygget satire
Oplev - 07. juni 2019 kl. 10:36
Af Stefan Andreasen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Den litauisk fødte billedkunstner Rasa Dzimidaviciute Olesen fra Ubby ved Kalundborg maler oliemalerier inspireret af klassisk stilleben, men med satiriske svirp til aktuelle emner.

Mørke smoking-jakker, hvide skjorter med manchet-knapper. Cognac i glas, blus på cigaren, glimtende guldringe. I forgrunden en glaskugle med Maria, Josef og Jesus-barnet. En moderne, satirisk fortolkning af temaet »De tre vise mænd« vokser frem på lærredet på billedkunstner Rasa Dzimidaviciute Olesens staffeli i atelieret på Birkevej 19 i Ubby ved Kalundborg.

- Cognacen i glassene er myrra-balsam, cigarerne er røgelsen, og fingerringene er guldet. Alt det værdifulde, de har med. Men de har været til julefrokost og har vist glemt, hvorfor vi fejrer jul, siger Rasa Dzimidaviciute Olesen.

Hendes oliemaleri »De tre vise mænd« er en moderne udgave af den klassiske genre stilleben, der kan spores tilbage til sen middelalder, hvor jagt-trofæer, lækre madvarer og smukke blomster-opstillinger iscenesættes på mørk baggrund.

- Men mine billeder er satiriske. De er ikke bare behagelige, siger kunstneren drilsk om sine kunstneriske, twistede kommentarer til tidens snak om overforbrug og klimaforandringer.

Rasa Dzimidaviciute Olesen er én af mange kunstnere, der er med i »Kunst i Pinsen« 8.-10. juni i Midt- og Vestsjælland og åbner for gæster i hjem, værksteder, atelierer og gallerier. Odsherred grundlagde kunstrute-konceptet og har egne »Odsherreds Kunstdage« i pinsen.

Leg med indbygget alvor

I Rasa Dzimidaviciute Olesens maleri »Noas ark« er to små børn kravlet op i en vaskebalje i deres leg - med alvoren som et subtilt element.

- Børnene har hørt noget om stormflod i radioen og tror, at det er Syndfloden, og så redder de alle legetøjsdyrene. Og papegøjen i håret på drengen - den skal jo også med, siger kunstneren.

- Det er arrangerede billeder, ja. Men de er ikke surrealistiske. Det hele er der jo, når jeg maler, det er ikke et drømmeunivers, og jeg bruger levende modeller, inklusiv mig selv og min mand, fortæller hun.

Maleriet »Den almægtige« er et stilleben med en kvinde, omgivet af hjemmelavede vafler på fad, solbærmarmelade, voksdug med print af et verdenskort og opstablede domino-brikker.

- Hun er mæt og tilfreds, midt i hyggen, og drømmer om at kunne bestemme og skabe verdenshistorie. Domino-brikkerne står i en cirkel, de kan vælte den ene eller den anden vej: Til den mørke eller lyse side. Et tilfældigt resultat - måske? Eller et karma-hjul, hvor det vender tilbage til dig, fortæller kunstneren.

Pæn frisure og indre ro

»Working at my Zen-garden« er en kommentar til tidens søgen efter indre ro og brug af mindfulness: En kvinde reder sit hår med en wellness-rygskrubber - som en rive i en zen-have.

- Hvis hun nu reder sit hår rigtigt pænt, så kommer den indre ro nok, siger kunstneren om det grotesk ironiske maleri.

Der er også stakkevis af ironi og satire i billedet »Where do all those Non-princesses go?« - en hybrid mellem H.C. Andersen, Tim Burton og Quentin Tarantino.

Bagerst - en kæmpe stak madrasser, hvor der stikker hænder og fødder og hårlokker ud til siderne. I forgrunden en voksen kvinde med »Princess«-smykke til teenagere om halsen.

- Det er mit gyser-billede. Hun har søgt stillingen som prinsesse på slottet, og det er så spørgsmålet, om hun er egnet eller ej. Der er så mange, der slægtsforsker og søger i deres stamtræer. Om de måske nedstammer fra fine slægter. Om deres forfædre var noget specielt. Men måske er det ikke lige, hvad vi forestiller os, når vi får kendskab til vores stamtræ. Det minder lidt om et realityshow; om kort tid er man igen glemt og klemt inde mellem madrasser. En høj stak som andre kan kravle op på, forklarer kunstneren.

Hun er - udover H.C. Andersens eventyr »Prinsessen på ærten« - inspireret af Tarantinos kult-film »Four Rooms«, hvor en række berømtheder, blandt andre Madonna, medvirker.

Også musik har stærk indvirkning på Rasa Dzimidaviciute Olesens malerier - på hendes konstant kørende playliste kan blandt andet høres David Bowies »Quicksand« og Pink Floyds »Comfortably Numb«.

Rasa Dzimidaviciute Olesen stammer fra Litauen og er ud af en kunstnerfamilie. Hun er uddannet tegner, kalligraf, maskemager, unika-bogbinder og illustrator fra kunstakademierne i Litauen og Estland.

Med på pinse-udstillingen i hjemmet i Ubby er også unika-keramik, kreeret af hendes mor og søster.

Tip os

Ring på 88 42 03 08 eller skriv til:
oplev@sn.dk

Redaktionen

Ring på 88 42 03 08 eller skriv til:
oplev@sn.dk

Annoncer

Ring på 43 77 26 30 eller skriv til:
oplev.salg@sn.dk