1. november 2020
Ved corona-genåbningen oplevede mange museer og attraktioner i det ganske land rekordhøje besøgstal. Men hvad lærte det os om turismen i Region Sjælland? spørger klummeskribent Andreas Bonde Hansen. Her ses Daniel Firmans »Nasutamanus«, som er et af de spektakulære værker i udstillingen »Dyr i Kunsten«, som har trukket masser af gæster til hen over sommeren og stadig kan ses på ARKEN i Ishøj. Pr-foto
Ved corona-genåbningen oplevede mange museer og attraktioner i det ganske land rekordhøje besøgstal. Men hvad lærte det os om turismen i Region Sjælland? spørger klummeskribent Andreas Bonde Hansen. Her ses Daniel Firmans »Nasutamanus«, som er et af de spektakulære værker i udstillingen »Dyr i Kunsten«, som har trukket masser af gæster til hen over sommeren og stadig kan ses på ARKEN i Ishøj. Pr-foto
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Danskerne elsker at gå på museum - og det er ikke prisen der er afgørende

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Danskerne elsker at gå på museum - og det er ikke prisen der er afgørende
Oplev - 30. september 2020 kl. 10:20
Af Andreas Bonde Hansen, lektor, Professionshøjskolen Absalon

I foråret stod museerne tomme. I sommer havde de uhåndterbare mængder af besøgende. Museernes situation var symptomatisk for store dele af kulturlivet og turist- og oplevelsesbranchen.

Mange tror måske, at museer i Danmark primært driftes gennem offentlige tilskud. Men de offentlige tilskud går typisk til antikvarisk arbejde (samlinger, bevaring m.v.) og drift af ofte ganske dyre og upraktiske bygninger.

Stort set alle oplevelser, man møder på museerne, udbydes derfor på 'markedspræmisser'. Hele dette økonomiske grundlag var i år - som på næsten alle andre attraktioner - væk 'over night', og kompensationen forslog som en skrædder et ubehageligt sted.

Løsningen blev en sommerpakke, hvor museer med tilskud kunne sælge billetter til halv pris. Da genåbningen så kom, og store mængder turister pludselig stod i kø til museer, var politikere m.fl. ikke sene til at lade den nedsatte entre-pris være årsagen.

Tillad mig at nuancere dette billede, samt at give et billede af, hvordan Danmarks og Sjællands turisme i virkeligheden fungerer. Museer i Danmark er overvejende meget billige. Både hvad angår entre og de andre udgifter, man betaler som gæst - f.eks. parkering. Danskerne er glade museumsgængere. Danmark har ca. 16 mio. museumsbesøg årligt, hvilket gør os til et af de europæiske lande med flest museumsbesøg pr. indbygger, og andelen af danskere, der går på museum årligt (ca. 50%), ligger også meget højt.

Tilmed er mange danskere rigtigt glade for at besøge museer på deres ferier til udlandet. Det er derfor ikke så mærkeligt, at det boomede med besøg på de danske museer, da genåbningen og ferien ramte. Den nedsatte pris havde nok ingen effekt - ud over hvad det gav af PR.

Den store tilstrømning kom bag på mange museer og turistaktører. Udover at man måske havde glemt, hvor museumsgale danskerne er, handler det også om, at man i Danmark måler turismen forkert.

Normalt måler man turisme i kommercielle overnatninger (hoteller, campingpladser og lign), og Region Sjælland boner derfor ud som en ikke særlig turistet region.

Selvfortællingen om den manglende turisme trives på attraktioner og turistkontorer. Men den største turistform i Danmark er folk, der har eget sommerhus, som låner et sommerhus eller lejer et 'uregistreret'. Og således har Region Sjælland massiv turisme, som bare ikke findes i statistikken.

Besøgsgrundlaget til museer og attraktioner er således langt større end som så - det har bare en ganske nænsom form. I år havde sommerhusgæsterne bare fået corona-kuller. Kombinationen af corona-kuller, sommerhusejere og danskernes generelle museumsbegejstring er nok den egentlige grund til museernes succes denne sommer.

Bliver du påvirket af overgangen til vintertid?
 

Tip os

Ring på 88 42 03 08 eller skriv til:
oplev@sn.dk

Redaktionen

Ring på 88 42 03 08 eller skriv til:
oplev@sn.dk

Annoncer

Ring på 43 77 26 30 eller skriv til:
oplev.salg@sn.dk