17. juni 2019
Odsherred Kommune reducerer ikke sin CO2-udledning så meget, som man har aftalt med Danmarks Naturfredningsforening, og det skyldes ikke mindst, at udledningen fra de kommunale biler er steget siden 2009.  Arkivfoto: Per Jensen
Odsherred Kommune reducerer ikke sin CO2-udledning så meget, som man har aftalt med Danmarks Naturfredningsforening, og det skyldes ikke mindst, at udledningen fra de kommunale biler er steget siden 2009. Arkivfoto: Per Jensen
Foto: Foto: Per Jensen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Klimaregnskabet halter

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Klimaregnskabet halter
Odsherred - 12. juni 2019 kl. 13:56
Af Torben Andersen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Det går fremad med at reducere CO2-udledningen fra energi- og varmeforbruget i kommunale bygninger i Odsherred. Men til gengæld udleder medarbejderne mere CO2 ved kørsel, end man gjorde tidligere. Og netto-resultatet er, at Odsherred Kommune i 2018 - akkurat som i 2017 - ikke lever op til det mål, som man har forpligtet sig til overfor Danmarks Naturfredningsforening, nemlig at reducere udledningen med to procent om året.

Det fremgår af CO2-regnskaber for 2018, som miljø- og klimaudvalget behandlede tirsdag eftermiddag.

Odsherred Kommune skulle i 2018 således have reducere sin CO2-udledning med 18 procent i forhold til 2009, men er kun nået op på 15,7 procent. Mens udledningen fra varmeforbruget i de kommunale bygninger er faldet med 19,8 procent, så er udledningen fra den kommunale kørsel steget med 4,7 procent siden 2009. Af en handlingsplan for 2019, som blev vedtaget på mødet, fremgår det, at det kommunale anlægsstop betyder, at der ikke kan sættes flere automatiske målere op på kommunale bygninger - og så må medarbejdere selv aflæse og indtaste tallene i energiregnskabet.

Handleplanen pointerer også, at der i den løbende drift, ved renoveringer og ved nye bebyggelser er fokus på bæredygtighed for at belaste miljøet mindst muligt.

Det stigende kuldioxid-forbrug på transport skal analyseres nærmere, så der kan arbejdes målrettet mod at reducere forbruget i handlingsplanen for 2020.

Næstformanden i miljø- og klimaudvalget, Vagn Ytte Larsen (S), præciserer, at de kommunale institutioner samlet set klarer sig godt i regnskabet.

- Regnskabet er ser ikke så godt ud, overordnet set. Men der en forklaring, som ikke er helt skæv, nemlig, at kommunen for nogle år siden købte flere biler, og derfor er CO2-udledningen steget på transportsiden. Da medarbejdere kørte i egen bil, blev det ikke indregnet i CO2-regnskabet. Hertil kommer så, at der er nogle uklarheder omkring benzinforbruget, som skal undersøges nærmere, og det samme skal forholdet mellem el-biler og udledning, siger Vagn Ytte Larsen,

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk