21. september 2021
De 100 publikummer til fredagens koncert med Kammerphilharmonie Europa i Borren i Højby klappede så monumentalt, at det udløste hele to ekstra-numre. Privatfoto
De 100 publikummer til fredagens koncert med Kammerphilharmonie Europa i Borren i Højby klappede så monumentalt, at det udløste hele to ekstra-numre. Privatfoto
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Kammermusik-festival: 100 stor-klappende publikummer fik to ekstra-numre

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kammermusik-festival: 100 stor-klappende publikummer fik to ekstra-numre
Odsherred - 31. juli 2021 kl. 13:50
Af Stefan Andreasen

Det internationalt sammensatte strygeorkester Kammerphilharmonie Europa, med otte strygere, var et trækplaster til fredagens koncert under Odsherreds Kammermusikfestival og trak over 100 publikummer til Højby Kultur- og Idrætscenter.

Orkestret indledte med en lille indtagende koncert af Antonio Vivaldi. Derefter fulgte Johann Hummels trompetkoncert, der kræver en virtuos trompetist i front. Den er oprindeligt skrevet til Anton Weidinger, som Joseph Haydn også skrev sin trompetkoncert til. Til fredagens koncert blev den spillet af den russiske trompetist Cyril Gussaroff som solist.

- Han er en fantastisk trompetist, en musiker i verdensklasse, der spillede Hummels svære trompetkoncert, som var det en leg. Dygtigt sekunderet af et fremragende orkester, fortæller festivalleder Bjørn Monberg.

Inden pausen rundede orkestret af med Edward Elgars charmerende »Serenade for strygere«.

Anden del begyndte med Johann Sebastian Bachs violinkoncert i E-dur, hvor koncertmester Michael Kibardin trådte frem og spillede smukt og levende, fortæller Bjørn Monberg.

Gabriel Faurés smukke »Pavane« var en mellemret, inden koncerten sluttede med Carl Nielsens brusende »Suite for strygere«, ét af hans allerførste værker.

- Nielsens musik er slet ikke let at spille, men orkestret spillede med overskud og bravour og udløste et bifald så stort, at det blev til hele to ekstranumre, fortæller Bjørn Monberg.

Først Astor Piazzollas spændstige nuevo-tango »Oblivion«, hvor trompetist Cyril Gussaroff var med igen, og til sidst legende cirkus-inspireret musik af den russiske avantgarde-komponist Sergei Protopopov.

- Det store publikum gik fornøjet hjem og kunne endnu engang glæde sig over Borrens fine akustik, der fik musikken til at stå klar og klangfuld, fortæller Bjørn Monberg.

Synes du, at kommunen er der for dig?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk