17. november 2019
Dorte Bundesen hvirvler beskueren ind i en smuk billedverden, hvor insekters frihedstrang får dem til at drage af sted. Foto: Stefan Andreasen
gallery icon

Se billedserie

Dorte Bundesen hvirvler beskueren ind i en smuk billedverden, hvor insekters frihedstrang får dem til at drage af sted. Foto: Stefan Andreasen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Billedkunst i tæt dialog med litteraturen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Billedkunst i tæt dialog med litteraturen
Odsherred - 16. oktober 2019 kl. 21:35
Af Stefan Andreasen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Flere af kunstnerne i gruppen Kvadrat tager på den aktuelle udstilling »Ord skaber billeder, billeder skaber ord« i Kulturhus Pakhuset i Nykøbing Sjælland et litterært afsæt, og der har tidligt i planlægningen af udstillingen været samarbejde med biblioteket i den anden ende af kulturhuset.

- Det er et eksempel på vores nye tankegang - at få galleriet til at hænge sammen med de andre kunstarter. Her er det billedkunsten i dialog med litteraturen, siger leder Jesper Bertelsen.

Billedkunstner Dorte Bundesen er inspireret af de indre billeder, som den russisk fødte, amerikanske digter, forfatter og sommerfugle-forsker Vladimir Nabokov fremkalder.

På udstillingen har hun blandt andet taget afsæt i hans digte »A Discovery« og »The Rain Has Flown«.

I de tre store malerier »In a cave submarine«, »Dragonflies at night« og »Night vision« hvirvler hun beskueren ind i en smuk billedverden, hvor insekters frihedstrang får dem til at drage af sted.

For at knytte an til Vladimir Nabokov inde på bibliotekssalen har Dorte Bundesen kreeret et banner med teksten »A Discovery«, der refererer til hans opdagelse af en ny sommerfugleart, og bibliotekets personale sætter fokus på Nabokovs forfatterskab.

Det gør biblioteket også omkring krimiforfatter Jussi Adler-Olsen, der med romanen »Journal 64«, med tråde til den berygtede kvindeanstalt på Sprogø, har inspireret billedkunstner og scenograf Josephine Ernst til værker som »Journal 64 - en verden for sig« og »Netes historie fra Sprogø«.

Ligesom i teater- og filmverdenens scenografi, kulisser og sæt-stykker arbejder Josephine Ernst med forskydelige plan i sine fotografiske billeder. En dragende mystik, hvor elementer af rum, arkitektur, trapper, søjler, mørke skikkelser, skygger og lys forskydes og sløres.

Line Taarnberg er inspireret af den antikke, græske litteratur og mytologi og de mandlige guder, som de traditionelt er fremstillet på marmor-statuer, i sine store malerier af poserende, nøgne mænd, nogle af dem med kvindeansigt.

Helle Mie Hellesen har ikke litterære referencer i sin maleri-serier »Tilstande, ved vand« og »I nærvær, spejlinger i vand«, hvor hun tankevækkende viser kontrasten mellem det fysisk arbejdende menneske i Asien og det mobil-telefonerende. Karen Serena har referencer til det klassiske landskabsbillede, men bryder og fornyer i sine malerier og tryk ved at arbejde i højkantsbilleder, zoome ind på strukturer, stængler, detaljer og streger og indføre cirkel-runde, afgrænsede objekter i det abstrakte maleri - som lys-perler.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk