18. oktober 2021
Radikalt pressemøde med krav om en flere penge til bekæmpelse af trafikstøj. Fra venstre trafikordfører Rasmus Helveg Petersen, byrådsmedlem Tine Hessner, byrådskandidat Anders Medum Groth og bestyrelsesmedlem i partiets Furesø-afdeling og byrådskandidat Neel Linhøft Ingstrup. Foto: Allan Nørregaard
Radikalt pressemøde med krav om en flere penge til bekæmpelse af trafikstøj. Fra venstre trafikordfører Rasmus Helveg Petersen, byrådsmedlem Tine Hessner, byrådskandidat Anders Medum Groth og bestyrelsesmedlem i partiets Furesø-afdeling og byrådskandidat Neel Linhøft Ingstrup. Foto: Allan Nørregaard
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: R: Indsats mod trafikstøj skal kraftig forhøjes

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

R: Indsats mod trafikstøj skal kraftig forhøjes
Opdateret 31. marts 2021 kl. 08:08
Nordsjælland - 31. marts 2021 kl. 04:00
Af Jesper Sabroe

Om kort tid ventes de længe udskudte politiske forhandlinger om en ny statslig infrastrukturplan at blive gå i gang, og de radikale møder ind til forhandlingerne med et krav om en alvorlig forhøjelse af det beløb, der sættes af til at bekæmpe støjforurening ved landets boliger. Der bør således sættes tre gange så mange midler af til at bekæmpe trafikstøj som ellers planlagt. Det melder de radikale ud som krav i kommende trafikforhandlinger

arrow Læs også: Ingen støtte til nye motorveje

Det kom frem, da de radikale tirsdag indkaldte til pressemøde under Fiskebækbroen, motorvejsbroen, der er ansvarlig for støjforurening i store dele af Furesø kommune.

- Vi hører de samme beretninger om støjplager mange steder fra, og det er på høje tid at tage fat i problemet. Mange veje er ikke bygget ti de store trafikmængder, der er i dag. Der er brug for en plan for at nedbringe støjen, og det skal ske som et led i de kommende infrastrukturforhandlinger, hvor vi vil kræve en tredobling af indsatsen til omkring 300 millioner kroner årligt, siger den radikale trafikordfører Rasmus Helveg Petersen, der understreger at beløbet skal gå til at bekæmpe støj ved eksisterende veje.

- Ved nye vejanlæg er man i dag bedre til at tage højde for støjgener, end man har været tidligere. Det er vigtigt, at man sætter ind efter objektive kriterier som støjens kraft og hvor mange mennesker, der påvirkes af den, siger han.

At det radikale pressemøde holdes under Fiskebækbroen, hvor bilerne på Hillerødmotorvejen suser forbi ovenover, gør at alle deltagerne må må tale højt. Også Furesøs borgmester Ole Bondo (S), der ser frem mod at Vejdirektoratet i løbet af i år kommer med resultaterne af en forundersøgelse om prisen for at støjdæmpe på broen.

- Det vil være et stort skridt for Furesø. 20 procent af boligerne i kommunen er plaget af støj over grænseværdien. Men vi håber på en løsning for hele Hillerødmotorvejens udstrækning i vores kommune, siger han.

Også den radikale byrådskandidat i Furesø, Anders Medum Groth, ser frem til, at der sker noget på støjfronten. Han har beskæftiget sig indgående med støjspørgsmål, og har blandt andet stillet et borgerforslag til Folketinget for at få en debat om spørgsmålet.

- Man kunne tage fat på en række forhold. Lige her på Fiskebækbroen er der et problem med dilationsfugerne i vejbanen. Når biler kører over fugerne, giver det en høj impuls, som forøger støjbilledet med 5 decibel. Var motorvejen en erhvervsvirksomhed, ville det blive regnet med i støjbilledet, men det gør det ikke ved vejtrafik. Der er også det forhold, at Vejdirektoratet har en støjgrænse på 58 decibel fra vejstøj, hvor verdenssundhedsorganisationen WHO har en grænse på 53 decibel, siger han.

De Radikale er ikke det eneste parti, der tager spørgsmålet om støjdæmpning af de statslige veje op.

Før jul fremsatte Venstre et beslutningsforslag om, at transportministeren skal udarbejde en national strategi for bekæmpelse af vejstøj.

Og af en udvalgsberetning omkring forslaget fremgår det, at Socialdemokratiets, Venstres, Dansk Folkepartis, Radikale Venstres, Enhedslistens og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget og Susanne Zimmer (UFG) er opmærksomme på og stærkt bekymrede for, at et stort antal borgere er plaget af støj fra trafikken, herunder ikke mindst fra det statslige vejnet. Trafikstøjen er generende i dagligdagen og påvirker samtidig folkesundheden negativt.

Videre hedder det, at » S, V, DF, RV, EL, KF og Susanne Zimmer (UFG) er enige om, at der skal sikres midler til en ambitiøs sammenhængende indsats for at reducere generne for de mange støjplagede borgere, og at de kommende forhandlinger om en grøn mobilitetsplan er et oplagt rum herfor«.

Rejser du til udlandet i år?