22. maj 2019
Otte millioner kroner nu på plads til en detaljeret analyse af ombygning af Hillerød Station. Arkivfoto
Otte millioner kroner nu på plads til en detaljeret analyse af ombygning af Hillerød Station. Arkivfoto
Foto: Fotograf Lars Skov
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Penge i hus til analyse af Hillerød Station

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Penge i hus til analyse af Hillerød Station
Nordsjælland - 19. april 2019 kl. 08:41
Af Jesper Sabroe
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Pengene til en såkaldt Fase 2 analyse af projektet med at ombygge Hillerød Station, så lokalbanens tog kan køre gennem stationen, er nu lige ved at være på plads. Det skriver Frederiksborg Amts Avis.

Tidligere på året tiltrådte Folketingets Finansudvalg et aktstykke, der frigiver fire millioner statslige kroner til analysen, og nu skal regionsrådet udvalgsbehandle frigivelsen af de fire millioner regionale kroner, som allerede er afsat til formålet via budgetforliget for 2019.

Pengene fra staten kommer udenom regeringen via forligspartierne bag aftalen om Bedre og Billigere Kollektiv Trafik (S, DF, EL, RV og SF).

Finansieringen af projektet er et sammenskudsgilde, idet det er Banedanmark der ejer Hillerød Station, mens de regionalt drevne Lokaltog kører på en del af skinnerne ved stationen.

Når analysen skal udarbejdes, er der derfor også mange om bordet, nemlig Banedanmark, DSB, Region Hovedstaden, Lokaltog, Movia, Hillerød Kommune, Trafik, Bygge og Boligstyrelsen og Transport, Bygnings- og Boligministeriet.

DSB er lige nu i gang med en omfattende renovering af den gamle stationsbygning. Renoveringen tager højde for, at lokalbanesporene kan sammenbygges, hen over det areal, hvor 7-11 pavillonen i dag befinder sig. Når renoveringen af stationsbygningen er klar i løbet af i år, vil 7-11 rykke ind i lokaler i stationsbygningen og pavillonen vil blive fjernet.

En ombygning af Hillerød station er højt prioriteret af regionen for at skabe en god kollektiv betjening af det kommende hospital ved Favrholm.

Ved at binde sporene sammen tværs gennem Hillerød Station kan passagerer fra Tisvilde og Helsingør komme til hospitalet uden togskift. Omvendt vil en ombygning tvinge alle s-togs passagerer med ærinde i Hillerød centrum eller bus- terminalen til at skulle krydse de nye spor enten via tunnel eller en gangbro, hvor der i dag er adgang i gadeplan.