21. juni 2021
De ansatte i AMK-Vagtcentralen på toppen af Næstved Sygehus varetager alle de 112-opkald i Region Sjælland, hvor der er brug for en sundhedsfaglig indsats.
gallery icon

Se billedserie

De ansatte i AMK-Vagtcentralen på toppen af Næstved Sygehus varetager alle de 112-opkald i Region Sjælland, hvor der er brug for en sundhedsfaglig indsats.
Foto: Jens Wollesen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Se billeder: De livsvigtige beslutninger træffes på toppen af sygehuset

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Se billeder: De livsvigtige beslutninger træffes på toppen af sygehuset
Opdateret 21. marts 2021 kl. 16:12
Næstved - 21. marts 2021 kl. 14:17
Af Mia Than West

- Det er et spørgsmål om liv eller død, og sekunder kan være afgørende.

arrow Læs også: Indsamling skal redde liv og skaffe hjertestartere til landområder

Ordene kommer fra Britta Klit Thomsen, der er sektionsleder for de sundhedsfaglige visitatorer i AMK-vagtcentralen. Det er en del af Præhospitalt Center, som holder til på 14. etage på Næstved Sygehus. Her modtager de alle 112-opkald, der har med tilskadekomst og sygdom at gøre, som viderestilles fra politiets alarmcentral. Og telefonerne bimler om bamler. Nogle opkald er mere akutte end andre, men alle borgere skal tages lige alvorligt.

- Det er ikke altid en ambulance med udrykning, der skal af sted. Vi modtager også mange opkald, som egentlig ikke er 112-opkald. Det kan være frustrerede borgere, der ringer, fordi de ikke har andre at ringe til, forklarer Britta Klit Thomsen.

- Ressourcerne skal bruges fornuftigt, og vi skal være klar til at sende hurtig hjælp ud til dem, der har brug for det. Men vi skal også hjælpe dem, der ringer i afmagt og give dem gode råd og vejledning. Vi finder sammen med borgeren den bedste løsning til, hvordan vi håndterer situationen, uddyber hun.

20 sekunder

Præhospitalt Center i Region Sjælland rykkede fra Slagelse Sygehus til nyindrettede lokaler på toppen af Næstved Sygehus på grund af pladsmangel. I oktober 2019 blev de første alarmopkald fra 14. etage taget. Og det er siden blevet til rigtig mange opkald.

AMK-Vagtcentralen modtager omkring 200 reelle 112-opkald om dagen. Det er de sundhedsfaglige visitatorer, der modtager opkaldene og hurtigt skal danne sig et overblik over situationen, og hvor alvorligt det er.

- Vi har ganske kort tid til at træffe en beslutning. På udrykningskørsler har vi 20 sekunder til at afdække symptomer og vurdere, om det er akut eller ikke akut, og hvad det er for et beredskab, der skal rykke ud. Der skal styring i samtalen, og vi er meget afhængige af at holde vores struktur og stille en masse spørgsmål, så vi kan træffe den rigtige beslutning, siger Britta Klit Thomsen og tilføjer:

Artiklen fortsætter under billedet.

Mette Mølby er koncentreret, når hun taler med de borgere, der ringer 112. Hun skal lynhurtigt vurdere, om der er tale om en akut eller ikke akut situation.

- Det handler om, at man skal hurtigt skabe tryghed og en relation til den, der ringer. Det kan være, at folk er meget chokerede og ikke siger noget. Det kan være, de taler utydeligt, og det kan være børn, der ringer. Man skal sætte ord på, hvad andre skal gøre og bruge ord, så man sikrer, de gør det rigtige. Det kræver en vis robusthed. Du skal stole på sig selv, og at du træffer den rigtige beslutning på et fagligt grundlag, siger sektionslederen.

En fælles opgave

AMK-Vagtcentralen er døgnbemandet og opdelt i grupper. Udover de sundhedsfaglige visitatorer, som afdækker symptomer, er der også altid en akutlæge samt en »advanced paramedic« på vagt, der kan rykke ud med lægebilen, når der er behov for det.

Der sidder også en række tekniske disponenter, som er ansat af Falck. De modtager opgaven fra de sundhedsfaglige visitatorer og sørger for at give besked til beredskabet, så der sendes det rette beredskab ud som ambulance og helikopter.

- Det er altid en individuel vurdering fra opkald til opkald. Det er en fælles opgave, og vi løser opgaverne sammen i et tæt samarbejde. Der er ikke nogen, der er stærkere end det svageste led, siger Britta Klit Thomsen.

Verdens bedste job

Blandt de sundhedsfaglige visitatorer er Mette Mølby. Hun er en erfaren dame og har været ansat i AMK-Vagtcentralen i 10 år. Forinden har hun arbejdet som sygeplejerske på blandt andet anæstesiafdelingen i næsten 20 år.

- Det er verdens bedste job. Man bliver nødt til at have noget erfaring både menneskeligt og fagligt. Vi er meget strukturerede i vores samtaler med dem, der ringer, forklarer Mette Mølby, der afbrydes af et 112-opkald.

Hun præsenterer sig selv og stiller hurtigt en masse indledende spørgsmål. Efter få sekunder har hun sat flueben i en lille firkant på skærmen. Det betyder, at ambulancen allerede er sendt af sted med fuld udrykning.

Imens hjælpen er på vej, fortsætter hun samtalen med borgeren, der har ringet 112. Hun får beroliget vedkommende og fortalt, hvad der skal gøres, indtil ambulancen ankommer. Samtidig indtaster hun alle oplysninger i systemet, så redderne kan se dem i ambulancen og dermed er orienteret om, hvad de kommer ud til.

- Ved et uheld har en borger skåret sig i håndleddet med en hobbykniv, og der er pulserende blødning, fortæller Mette Mølby, da opkaldet er slut.

Hun er ikke i tvivl om, at den opgave kræver ambulance i en fart.

Liv og død

På skærmen kan hun altid følge med i, hvor der ringes fra. Det er vigtigt, der køres hen til præcist det sted, hvor der er brug for hjælp. Derfor tjekker hun - og resten af de ansatte i AMK-Vagtcentralen - altid op på, at adressen passer og får helt styr på, hvor borgerne befinder sig.

- Det er helt centralt, at vi kører til den rigtige adresse, siger Britta Klit Thomsen.

Artiklen fortsætter under billedet.

Skærmen her viser, hvor ambulancerne befinder sig i Region Sjælland.

De kan også se, hvor ambulancerne befinder sig geografisk i regionen. Når en ambulance sendes af sted med fuld udrykning, er den optaget i systemet, hvorimod de ambulancer, som sendes af sted uden udrykning, kan træde til, hvis der i mellemtiden kommer en opgave, der er mere alvorlig.

- Meget alvorligt for os handler om liv og død, forklarer Britta Klit Thomsen.

Meget komplekst

Det er dog langt fra er alle opkald, der handler om blå blink og hurtige udrykninger. AMK-Vagtcentralen modtager dagligt opkald, hvor borgerne ikke har brug for en ambulance, men i stedet henvises til eksempelvis hjemmeplejen, psykiatrisk afdeling eller lægevagten.

- Det er meget komplekst. Det handler om at give den bedste service til borgeren uagtet, hvad det er for en situation. Vi skal have en veldækket og faglig vurdering af symptomer. Alle har ret til at ringe 112 og blive mødt professionelt og neutralt, siger sektionslederen.

arrow Hjerforeningen fortsætter populære traveture
02. april 2021 kl. 11:01 Opdateret: kl. 16:45
arrow Akuthjælp: Så mange gange bliver de kaldt ud
21. januar 2021 kl. 21:23 Opdateret: kl. 10:57
arrow Vil du være hjerterytter: Byens hold gør klar til kommende sæson
25. oktober 2020 kl. 17:58 Opdateret: kl. 19:27
Er du tryg ved ikke at skulle gå med mundbind mere?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk