6. april 2020
Formanden for Næstved Pendlerklub Robert Hansen (tv) krydsede klinger med BaneDanmarks projektchef Klaus F. Jørgensen - i god tone, naturligvis. Fotos: Kenn Thomsen
gallery icon

Se billedserie

Formanden for Næstved Pendlerklub Robert Hansen (tv) krydsede klinger med BaneDanmarks projektchef Klaus F. Jørgensen - i god tone, naturligvis. Fotos: Kenn Thomsen
Foto: Kenn Thomsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Pendlere gør klar til togmareridt: I 2024 bliver det hele meget bedre

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Pendlere gør klar til togmareridt: I 2024 bliver det hele meget bedre
Næstved - 28. februar 2020 kl. 06:55
Af Kim Palm
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

I 2024 bliver det en fest at pendle mellem Næstved og København.

DSB får nyt materiel. Togstrækningen bliver helt elektrisk og rejsen vil tage lige knap 40 minutter.

Men inden da skal pendlerne gå grueligt meget igennem - og første store prøvelse bliver otte måneders sporspærring mellem Næstved og Ringsted med start 28. marts.

- Jeg tror det ender med, at mange af os vil tage bilen til enten Ringsted eller Køge Nord station. Alternativet med togbusser ser ikke særlig tillokkende ud, for tænk engang når 500 mennesker skal af sted på samme tid. Det bliver kaos, lyder vurderingen fra bestyrelsesmedlem i Næstved Pendlerklub, Carsten Hansen.

Den lokale pendlerklub har netop fejret to års fødselsdag. Foreningen tæller 750 medlemmer og en god del af dem var mødt op i byrådssalen torsdag aften, hvor BaneDanmark og DSB orienterede om, hvad der venter når sporerne spærres mellem Næstved og Ringsted.

Spørgelysten var stor og flere pendlere ville vide, hvorfor de ikke kan sidde i toget hele vejen til Hovedstaden, enten via Lille Syd til Køge Nord station eller via direkte tog mellem Næstved, Køge og Roskilde.

- Det kan desværre ikke lade sig gøre, lød det igen og igen fra BaneDanmarks projektchef på Ringsted Femern-banen Klaus S. Jørgensen.

For godt nok eksisterer der fire kilometer direkte spor mellem Køge station og den nybyggede Køge Nord station. Men der må ikke køre tog, da der mangler de rigtige signaler. Og godt nok er der mulighed for direkte togtransport mellem Næstved, Køge og Roskilde. Men her må der heller ikke køre pendlertog - fordi strækningen mellem Køge og Roskilde er en teststrækning for nye signaler.

- Jeg forstår godt det ser mærkeligt ud. Men sådan er de betingelser vi er underlagt. Vi kan heller ikke nøjes med blot at arbejde i weekenderne, så ville projektet strække sig over de næste 50 år, forklarede BaneDanmarks projektchef.

Og selvom forklaringerne er både kringlede og tekniske, så venter der pendlerne en langt mere håndgribelig hverdag med længere rejsetid, når sporet spærres i otte måneder for at gøre plads til omfattende arbejder på Sydbanen.

Hurtigste rejsemulighed fra Næstved mod København ser ud til at blive S-toget til Køge. Her vil turen tage 1 time og 14 minutter og det er faktisk en anelse hurtigere end strækningen tager i dag, fortalte DSB's trafikinformationschef, Tony Bispeskov.

Togbusserne mellem Næstved og Ringsted og videre til København tager som hurtigste mulighed 1 time og 14 minutter - 22 minutters længere rejsetid end i dag.

Og når det går hjemad forlænges rejsetiderne med yderligere et par minutter. Og når sommeren står for døren - fra 27. juni til 9. august - vil der også være færre afgange og længere rejsetid.

- I lukker en hel landsdel i otte måneder. Andre steder i verden kan man godt finde ud af at lave nye skinner uden at lukke sporene, lød det fra pendlerklubbens ihærdige formand, Robert Hansen.

- Det kan desværre ikke lade sig gøre, lød det endnu engang fra BaneDanmarks Klaus S. Jørgensen.

Og således oplyst er pendlerne klar til en hverdag med udfordringer - og DSB må sikkert berede sig på, at flere pendlere skifter toget ud med bil - og så er det spændende at se om de vender tilbage til toget, når sporerne virker igen - og der er grønne signaler hele vejen ned til Næstved.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk