8. december 2019
Kronprins Frederik nød tydeligvis sin tur med toget til Køge Nord Station. Her står han med Jette Aagaard, projektdirektør for den nye højhastighedsbane. Nu kan togene omsider køre 180 km/t. Foto: Banedanmark
gallery icon

Se billedserie

Kronprins Frederik nød tydeligvis sin tur med toget til Køge Nord Station. Her står han med Jette Aagaard, projektdirektør for den nye højhastighedsbane. Nu kan togene omsider køre 180 km/t. Foto: Banedanmark
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Godt nyt fra DSB: Nu kører togene - næsten - til tiden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Godt nyt fra DSB: Nu kører togene - næsten - til tiden
Næstved - 21. juli 2019 kl. 09:44
Af Kim Palm
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Efter en frygtelig start med massevis af forsinkelser melder DSB nu om tog til tiden på den nye højhastighedsbane over Køge Nord. Det kan mærkes blandt pendlerne i Næstved, hvor Robert Hansen er formand.

arrow Læs også: Hurtigtog stopper 20 minutter i Ringsted: Pendlerne sukker

- Efter at DSB har fået mulighed for at sætte farten op til 180 km/t på den nye bane, er det muligt for dem at indhente forsinkelser. Og stort set alle de tog jeg har kørt med siden 8. juli har været rettidige, siger Robert Hansen.

De opløftende pendler-nyheder bekræftes af DSB, der siden 8. juli har haft mulighed for at træde hårdere på sømmet. Områdechef i DSB, Leif Fabrin, er klar med de nyeste tal.

- Fra åbningen af den nye højhastighedsbane og frem til 7. juli havde vi en kundepunktlighed på 65,7 procent. Det vil sige, at næsten 35 procent af samtlige togafgange var mere end tre minutter forsinkede. Det var bestemt ikke tilfredsstillende. Men heldigvis ser tallene meget anderledes ud i dag. Fra 8. juli og frem til 17. juli viser tallene en kundepunktlighed på 82,9 procent. Og det vil sige at langt flere tog nu kører til tiden, siger Leif Fabrin.

Da den 10 milliarder kroner dyre strækning blev indviet den 31. maj skete det med en tophastighed på 120 km/t, da Banedanmark hverken havde elektronisk eller mekanisk overvågning på strækningen. Dermed kørte togene på dispensation med manuel overvågning og stribevis af forsinkelser. Men nu har Trafikstyrelsen sikkerhedsgodkendt Banedanmarks automatiske overvågningssystem. Det giver flere tog på strækningen, højere topfart og klart færre forsinkelser.

- På den nye bane kan vi nu køre 160 km/t i timen med dobbeltdækkerne og 180 km/t i timen med IC3, fortæller Leif Fabrin.

Godkendelsen af det nye signalsystem betyder også kortere rejsetid mellem Næstved og København ved næste køreplanskift den 15. december.

Her reduceres rejsetiden mellem Næstved og København med ni minutter - fra de nuværende 57 minutter til 48 minutter.

arrow DSB svarer igen: Vi matcher Flixbus på prisen
03. juli 2019 kl. 14:46 Opdateret: kl. 12:57
arrow Pendlerformand: DSB skal oppe sig
02. juli 2019 kl. 10:55 Opdateret: kl. 10:49
arrow Fjernbus udfordrer DSB: Kør til København for 29 kroner
02. juli 2019 kl. 05:52 Opdateret: kl. 08:52

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk