19. september 2019
Borgmester Carsten Rasmussen og daværende transportminister Magnus Heunicke på besøg i Boserupskoven, hvor de fik en orientering om VVM-undersøgelserne. Foto: Bjørn Armbjørn
gallery icon

Se billedserie

Borgmester Carsten Rasmussen og daværende transportminister Magnus Heunicke på besøg i Boserupskoven, hvor de fik en orientering om VVM-undersøgelserne. Foto: Bjørn Armbjørn
Foto: Bjørn Armbjørn
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Et skridt nærmere motorvej

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Et skridt nærmere motorvej
Opdateret 23. november 2016 kl. 15:55
Næstved - 22. november 2016 kl. 05:54
Af Mogens Lorentzen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Motorvejen mellem Næstved og Rønnede vil koste 1,6 milliarder kroner. Men det er stadig en god samfundsmæssig investering. Og der er ingen miljø-problemer ved at bygge den godt 15 kilometer lange motorvej.

Det fastslår Vejdirektoratets VVM-analyse. Den er netop blevet færdig, og skal nu offentliggøres. Og sendes til udtalelse hos Faxe og Næstved byråd samt interesseorganisationer. Og der holdes borgermøde i forbindelse med høringsperiodnen, der er på otte uger.

Den tidligere transportminister Magnus Heunicke glæder sig over, at VVM-analysen nu er færdig.

Han vurderer, at motorvejen er kommet et skridt nærmere.

Skridt nærmere
- Det er meget positivt, at motorvejs-projektet kan lade sig gøre. Der er intet miljø-mæssigt, der forhindrer anlæg af en motorvej mellem Næstved og Rønnede. Vi er kommet et skridt fremad, siger Magnus Heunicke til Sjællandske.

Han tilføjer, at det nu er meget vigtigt, at der bliver enighed om en af de fire linjeføringer. Personlig foretrækker af en af de nordlige linjeføringer, som giver den bedste forrentning.

VVM-analysen omfatter fire linjeføringer. Den bedste samfundsmæssige forrentning er linje A, der er en ny motorvej fra Næstved nord om Holme-Olstrup og Toksværd til Boserupskoven. Herfra anlægges en vej langs den nuværende landevej. Linje A har en forrentning på 3,8 procent, og der skønnet at være op mod 20.000 daglige bilister på vejen.

Tilfreds borgmester
Borgmester Carsten Rasmussen glæder sig over, at VVM-analysen endelig er færdig.

- Den har vi ventet på. Nu kan vi komme videre, og jeg er meget glad for, at rapporten viser, at projektet kan gennemføres. Man kan aldrig vide, men der er altså intet, der kan forhindre, at vejen bygges. Og det gælder alle fire linjeføringer. Nu glæder det om, at vælge den rigtige. Jeg vil indbyde Faxe byråd til et møde, hvor de to byråd på et lukket møde kan blive orienteret om projektet og VVM-analysen, siger Carsten Rasmussen, der understreger, at lokal enighed er meget vigtig.

I mere end 20 år har der været kæmpet for at få en bedre vejforbindelse mellem Næstved og Sydmotorvejen.

Håbet om en motorvej steg, da det blev besluttet at udarbejde en VVM-analyse. Og daværende transportminister Magnus Heunicke fik afsat de første 350 millioner kroner til projektet.

Nu handler det om efter hørings-perioden at få fastlagt den endelige linjeføring. Og i foråret 2017 skal Folketinget vedtage, hvordan trafik-milliarderne skal bruges.

Og der skal vedtages en anlægslov i Folketinget.

Nyhedsbrevet for Sjællandske Næstved / Ugeavisen Næstved/ Søndagsavisen Sydsjælland
Nyhedsbrevet udsendes hver dag omkring klokken 06.00
BREAKING-nyheder udsendes efter behov
*påkrævet

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk