20. juni 2021
De fem røde Volkswagen e-up'er er allerede blevet taget i brug af hjemmeplejen i Næstved Kommune. På papiret kan de køre 260 kilometer på en opladning. Foto: Næstved Kommune
De fem røde Volkswagen e-up'er er allerede blevet taget i brug af hjemmeplejen i Næstved Kommune. På papiret kan de køre 260 kilometer på en opladning. Foto: Næstved Kommune
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Elbilbølgen rammer: Nu bliver der sat strøm til hjemmeplejen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Elbilbølgen rammer: Nu bliver der sat strøm til hjemmeplejen
Næstved - 17. december 2020 kl. 19:00
Af Ida Steenfeldt Andersen

Selvom bilerne stadig er røde udenpå, så har indholdet under kølerhjelmen skiftet farve til grøn. Med fem nyindkøbte elbiler tager de udekørende hjemmeplejere i Næstved hul på elbileventyret. Det skete i sidste uge, da fem spritnye Volkswagen e-up blev sat i stikkene ved Symfonien.

arrow Læs også: Debat: Næstved Kommune - en grøn forbruger?

Bilerne, der hver især kører omkring 20.000 kilometer om året, er allerede taget i brug.

- Det er selvfølgelig en stor gevinst for vores medarbejdere, men i høj grad også for klimaet, siger Rasmus Gorm Hansen, der er distriktschef på ældreområdet i Næstved Kommune om indkøbet.

Spændte medarbejdere

Selvom der er stor forskel på en elbil og en diselhakker, når man kigger på CO2-regnskabet, så indrømmer Rasmus Gorm Hansen, at de udekørende hjemmehjælpere ikke vil opleve den store forskel i hverdagen.

- Det kommer jo ikke til at betyde så meget for dem udover, at de slipper af med gearstangen - men det er der også mange, der ser frem til, siger han.

Derudover er bilen naturligt nok mere støjsvag, og så skal man ikke fylde benzin eller diesel på.

- Der er sat ladestandere op ude ved Symfonien, så medarbejderne kommer ud til en opladet bil hver morgen, siger han.

På papiret kan en e-up køre 260 kilometer på en opladning, men Rasmus Gorm Hansen er opmærksom på, at det ikke altid er foreneligt med virkeligheden.

Er blevet omskolet

For at komme en masse tvivl og spørgsmål i forkøbet valgte Næstved Kommunes tekniske afdeling at stille med et par medarbejdere, da bilerne ankom, så alle kunne få en prøvetur med en kyndig ved deres side.

En af de kyndige er Klaus Tidemann Jørgensen, der er kørselskoordinator i Team Trafik.

- Der er nogen, der er lidt bange for at skulle køre med automatgear, men til dem sagde jeg bare, at det jo er stærkt vanedannende, siger han og griner.

Alle, der havde ham med som passager, kørte pænt.

Det er dog ikke alle elbilister, der formår at holde lakken intakt. En opgørelse fra forsikringsselskabet Topdanmarks viser, at elbiler er involveret i 20 procent flere uheld end andre typer af biler. For det populære elbilmærke Tesla er tallet helt oppe på 50 procent.

- Vi håber, at prøvekørselsdagen og muligheden for at få svar på en masse spørgsmål kommer til at betyde, at bilerne bliver holdt skadefrie så længe som muligt, siger Rasmus Gorm Hansen.

Godt for klimaet

For mange er det en behagelig oplevelse at sætte sig ind i en elbil og opleve at blive transporteret frem og tilbage uden motorstøj. Det bærerende argument for at begynde at skifte de kommunale biler ud med elbiler, er dog den miljømæssige gevinst, der følger med.

- Elbilerne er gode for miljøet, og derfor er vi rigtig glade for at kunne være med til at omlægge, siger Rasmus Gorm Hansen.

Flere til flokken

Inden længe får de fem nye CO2-neutrale mikrobiler selskab af yderligere fem, som skal fragte hjemmeplejerne rundt i kommunen uden at ose. Og på sigt skulle flokken gerne blive så stor, at de kommunale biler udelukkende kører på el. I den forbindelse bestræber Næstved Kommune sig på at følge med på ladestanderfronten, således at ingen medarbejdere skal opleve at komme ud til en bil, der ikke er ladet tilstrækkeligt op.

Som det ser ud nu, er der plads til 12 elbiler ved Symfonien. Kommunen har ikke mulighed for at tilbyde offentligheden at benytte sig af ladestanderne, fordi kommunen - ifølge kommunalfuldmagten - ikke må drive erhvervsvirksomhed, medmindre der er lovhjemmel til det.

arrow Nye lejeboliger i byen: Så mange kvadratmeter bliver der bygget
15. januar 2021 kl. 20:34 Opdateret: kl. 14:14
arrow Byrådet ser grønt: Busdrift bliver elektrisk
28. oktober 2020 kl. 22:34 Opdateret: kl. 16:42
Er du tryg ved ikke at skulle gå med mundbind mere?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk