18. november 2018
Fire glade SIAA-elever fra 3. P på Kobberbakkeskolen, afdeling Sct. Jørgen. Fra venstre: Caroline, Rosalba, Lila og Ronja. Privatfoto
gallery icon

Se billedserie

Fire glade SIAA-elever fra 3. P på Kobberbakkeskolen, afdeling Sct. Jørgen. Fra venstre: Caroline, Rosalba, Lila og Ronja. Privatfoto
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Ændring af skolestruktur kan ramme elever med autisme

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ændring af skolestruktur kan ramme elever med autisme
Næstved - 08. november 2018 kl. 12:52
Af Sophus Hans Zarrs Soelberg
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Inklusion, der virker. Så kort beskriver en forældregruppe Næstved Kommunes SIAA-klasser, der blander elever med særlige udfordringer, som autisme, med almenelever.

arrow Læs også: Skoleudvalgsformand om inklusionselever: Vi skal nok finde en løsning

Alligevel er klasserne nu lukningstruet i forbindelse med den kommende omorganisering af skolestrukturen i Næstved Kommune.

Det har fået forældre til både elever med autisme og almenelever til at springe op af stolen.

For hvorfor vil Næstved Kommune udfase et visionært inklusionstilbud, der rent faktisk virker?

Det er spørgsmålet, som de frustrerede forældre står tilbage med.

- Vi taler om et inklusionstilbud, der virker, fortæller Line Bjørklund, der har en søn med autisme på Kobberbakkeskolen, afdeling Sct. Jørgen, inden hun fortsætter:

- Min søn har gået i klassen i halvandet år, og han har udviklet sig helt enormt meget. Vi er begyndt at tro på, at han kan få en afgangseksamen og senere et arbejde, fortæller hun til Sjællandske.

Også de sociale kompetencer bliver stivet af for eleverne med autisme, som netop kan have svært ved at aflæse og handle efter uudtalte, sociale spilleregler.

I mødet mellem elever med autisme og almenelever bliver forståelsen for skolegårdens spilleregler nemlig udviklet hos de udfordrede elever, og de opnår færdigheder, som de ikke kan få i en traditionel specialklasse.

Med to lærere til 20 elever, herunder fire elever med autisme og 16 almenelever, har klasselærerne desuden mere tid til hvert enkelt elev. Derfor har klassen også været en succes for almeneleverne, der nyder godt af opmærksomheden i løbet af skoledagen.

Siden SIAA-klasserne blev oprettet i 2016, har det været en daglig udfordring at få klasserne til at fungere. Men med en vedholdende indsats fra lærere og solid forældreopbakning er inklusions-tilbuddet blev en bragende succes, lyder det samstemmende fra flere forældre.

Eleverne elsker at gå i skole, forældrene ser en fremtid for deres børn, og roen og strukturen har indfundet sig.

Derfor undrer det forældre til klassernes elever, at man vælger at udfase de populære klasser nu.

- Nu går det endelig godt, fordi lærerne har knoklet for at få det til at lykkes, og så foreslår de at lukke klasserne. Det giver ingen mening, lyder det fra Line Bjørklund.

Mens det undrer flere af de berørte forældre, at man ikke fra kommunens side har meldt noget ud, inden forslaget til omorganiseringen af skolestrukturen blev sendt i høring, er de direkte frustrerede over, at SIAA-klasserne ikke er blevet evalueret, inden de forslås lukket.

- Hvad er grundlaget for at lukke klasserne, spørger Line Bjørklund, mens hun ryster på hovedet.

- Det virker mærkeligt, at man bruger tid og ressourcer på at få et nytænkende inklusions-tilbud til at fungere, hvis man efterfølgende udfaser klasserne uden at have evalueret dem. Hvis først de satte sig bedre ind i, hvilken betydning klasserne har for eleverne, tror jeg ikke, de ville lukke dem, tilføjer hun.

arrow Skole i Næstved mangler børn
31. august 2017 kl. 14:00 Opdateret: kl. 10:38

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk