19. september 2020
Det var en træt, men lettet Mogens Mortensen der søndag kom hjem til Fredensborg efter en cykeltur på 20 dage. Privatfoto.
gallery icon

Se billedserie

facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon

Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Efter 1200 kilometer på cykel: Mogens er hjemme igen

Søndag kunne Mogens Mortensen krydse målstregen i Fredensborg, hvor familie og venner ventede

Lokalavisen Uge-Nyt Fredensborg - 29. juni 2020 kl. 17:00
Af Mogens Mortens, Fredensborg
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

DANMARK RUNDT - Hviledag i Præstø - Vågner som altid tidligt selvom jeg har alle muligheder for at sove længe her på min sidste hviledag. Sidder med kaffen og tænker tilbage på min aften i går. Det var her jeg var ude og spise med min Svoger Tom. Tænker også på hvor hård turen i går egentlig har været - modvind, modvind og atter modvind. Godt det i det mindste holdt tørt. Fik også talt lidt med nogle af naboerne i telt, en lille familie med fire børn i alderen 1 til 10. De er cyklet fra Greve til Faxe og derfra videre til Præstø i går, og skal videre til Møn i dag. Alle undtagen den mindste cykler selv. Det er super sejt.

arrow Læs også: En af turens længste etaper: 105 kilometer i modvind og solskin

Nå men i dag har jeg vasket tøj og efter det begiver jeg mig ud i Præstø. Præstø er omgivet af flot natur og har en hyggelig gågade og havn. Efter en lille cykeltur i yderkanten af Præstø og gennem en skov kommer jeg til kirken.

Jeg går ind for at tage et foto og kigget tilfældigt ned på en gravsten og falder over navnet. Det viser sig, at det er et familiegravsted for en af mine tidligere medarbejder, der gik for i en alt for tidlig alder i 2016. Vidste godt han kom fra Præstø, men lidt underligt at falde tilfældigt over hans gravsted. Æret være hans minde.

Kører videre ned for at handle. Vil gerne lave mad tidligt så jeg også kan komme tidligt i seng. Får lavet mad og kommer i posen, men bliver vækket af campister kl. 02.00, som mener de skal feste og vække alle andre. Falder dog i søvn igen og vågner først kl. 0500.

14. etape. Præstø - Bjæverskov 63 km.

Vågner som sagt kl. 05.00 og får hurtigt pakket sammen og kommer op på cyklen , småt med trafik og rigtigt dejligt vejr.

Kommer til Tappernøje, hvor der sidder to sorte katte midt på vejen og hygger, håber ikke det er et dårligt tegn. Spytter dog over venstre skulder, så er jeg nok på den sikre side.

Kører videre mod Rønnede og det føles som om det er opad bakke hele vejen. På Shell køber jeg en kop kaffe og låner toilettet, inden jeg skal videre mod Køge. Fra Rønnede rammer jeg Tureby efter 12 km, her snupper jeg endnu en kop kaffe og tanker vand. Har ikke så travlt i dag da det er en kort tur.

En sort kat over vejen siges at bringe uheld. To sorte katte midt på vejen må næsten bringe held. Eller også var det fordi jeg huskede at spytte over venstre skulder, men kort efter Tureby kører en kvinde direkte ud foran mig fra en landejendom, heldigvis har jeg lært at være opmærksom ved disse udkørsler og kan nå at bremse. Hun bliver selv forskrækket og siger pænt undskyld. Nå men der var jo to sorte katte og en ulykke kommer sjældent alene, så da jeg når Herfølge er jeg ved at køre en dame ned. Uden at se sig om træder hun ud på cykelstien for at hilse på en bekendt, der kommer ud fra den lokale bager. Jeg må indrømme at jeg kommer til at råbe ad hende hvorfor hun får et kæmpe chok og heldigvis hopper tilbage på fortovet. Tæt på - IGEN!

Ankommer til Køge uden flere "uheld" og tager nu en pause og kigger lidt på byen.

Besøger Kjøge miniby. Det er en mini kopi af Køge by som den så i 1865. Her laver man alt selv, fundament, mursten, tegl, vinduer, reb til skibe og meget andet.

Man kan blandt andet se Sct. Nicolaj Kirke, som er lavet af en lokal murermester. Det tog 8 år. Alt er bygget efter originale tegninger og de rigtige farvekoder er også brugt. Helt klart et besøg værd hvis vejen går forbi Køge. Læs mere på www.koegeminiby.dk.

Videre til Bjæverskov, Spanagervej 21 (Brugminbaghave.dk) hvor Ulla og Morten tager godt i mod mig. Skønt sted på landet med fritgående høns og en hane. Klapper et par får i indhegningen, stedet oser af idyl. Slår telt op og pakker ud inden den står på afslapning inden sidste etape i morgen.

Ulla og Morten får også en varm anbefaling hvis man har brug for en teltplads i nærheden Køge.

15. etape. Bjæverskov - Fredensborg 92 km.

Dejlig, men en smule vemodig morgen, hvor morgenkaffen indtages lidt uden for Køge. Mens jeg drikker kaffen bemærker jeg en måge, der åbentbart har taget ved lære af kragerne, da den plukker kirsebær fra et træ. Sjovt syn fordi den ikke kan sætte sig på grenene. Herfra går turen videre op langs kysten mod Glostrup og med Køge bugt til styrbord. Efter mange hyggelige byer langs vandet begiver jeg mig nu ind i landet mod Farum, og her er det tid til kaffepause. Stor ros til tidligere Borgmester Peter Brixtofte for de utroligt gode cykelstier.

Vejen hjem fører mig forbi Høvelte kaserne, hvor jeg som ganske ung var soldat i stående styrke. Det bragte mange gode minder frem. Blandt andet fandt jeg min kone gennem 25 år (som også var soldat) her.

Stopper ved Blovstrød Kro og spiser noget godt smørbrød og så går turen ellers hjemover. Må indrømme at det var en dejlig fornemmelse da Fredensborg byskilt kom til syne.

Da jeg rammer sidste bakke inden mit hjem kan jeg se familie og venner stå med flag og champagne ude ved vejen. Jeg bliver "vinket i mål" af alle flagene de sidste 20 meter inden jeg krydser mållinjen. Og så står den ellers på en kold øl eller et glas vin til alle de fremmødte.

En kæmpe tak skal lyde til min hovedsponsor, Sport Direct Helsingør for at have arrangeret dette. Tak for alt. Og til sidst en kæmpe tak til alle de personer, der har åbnet deres hjem og baghaver for mig og alle de mennesker jeg har mødt på min vej.

Turen varede 20 dage inklusiv hviledage og jeg har cyklet 1200 km.

arrow Mogens er kommet til Langeland: Redder en lille hund
25. juni 2020 kl. 06:53 Opdateret: kl. 06:53
Er du klar til at bære mundbind, når du skal handle ind?