29. marts 2020
De nye etiske normer er godt for boligkøbere og boligsælgere, siger Kenn Riel fra LokalBolig i Køge.
De nye etiske normer er godt for boligkøbere og boligsælgere, siger Kenn Riel fra LokalBolig i Køge.
Foto: MEW
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: LokalBolig i Køge hilser nye etiske normer velkommen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

LokalBolig i Køge hilser nye etiske normer velkommen
LørdagsAvisen - 18. februar 2020 kl. 16:20
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Igennem en årrække har man undersøgt, hvor høj troværdighed der knytter sig til bestemte faggrupper. Jordemødrene scorer topkarakter, mens ejendomsmæglere, journalister, bilforhandlere og politikere - i den nævnte rækkefølge - ligger i bunden. Det viser en troværdighedsanalyse, der årligt udarbejdes af Radius.

Det er næppe den helt store overraskelse, for ejendomsmæglere er en faggruppe, hvor stereotyper og floskler trives i bedste velgående.

Dansk Ejendomsmæglerforening har derfor søsat en række nye etiske normer, der sikrer boligkøbere og boligsælgere gennemsigtighed og gennemskuelighed, når der handles bolig. Man skal være garanteret, at en ejendomsmægler optræder etisk korrekt og følger god skik og adfærd for branchen.

De nye normer beskriver bl.a. hvilken rådgivning man som forbruger har krav på, hvordan aftalen mellem mægler og forbruger skal indgås, hvilke forpligtelser der påhviler mægleren, og hvordan mægleren skal handle i forskellige situationer. Der må f.eks. ikke være nogen interessekonflikter, og mægleren skal altid arbejde for kundens bedste.

Etik - ja tak
Hos LokalBolig i Køge hilser indehaver Kenn Riel de nye normer velkommen.

"For os vil det ikke få de store konsekvenser. Vi er allerede meget fokuserede på at yde god og korrekt rådgivning, optræde etisk korrekt og følge god skik og adfærd inden for vores branche, men jeg hilser tiltaget velkommen og vil glæde mig over et generelt løft af tilliden til vores branche og os som fagfolk," siger Kenn Riel.

Han vurderer, at problemet med tilliden og gennemskueligheden nok hovedsageligt er et storby-fænomen: "I vores lokalområde ved vi, at det er vores relationer med kunderne og de resultater, vi skaber for vores kunder, som tæller. Yder vi ikke god rådgivning og behandler vores kunder ordentligt, vil det budskab hurtigt sprede sig. I København vil der altid være nye kunder at søge, så man er mindre sårbar, hvis en boligsag glipper af forskellige årsager."

De nye etiske normer trådte i kraft den 1. januar 2020. Du kan læse mere på www.de.dk.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk