23. september 2020
I sommerhuset på Svinø kan Signe og Kamiel arbejde passe deres jobs i fred og ro og gå ture i naturen. De følger også tæt med i, hvornår grænserne igen åbner, så Kamiel kan komme tilbage til Bruxelles og rydde op i køleskabet.
Foto: Privatfoto
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Livet på pause: Den kørende hollænder (del 3)

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Livet på pause: Den kørende hollænder (del 3)

Journalist Casper Ravnsted-Larsen skriver om sine indtryk og oplevelser i et coronaramt Danmark, hvor han og hans kæreste selv er i isolation.

I denne særudgave i tre dele følger vi hollandske Kamiels tur til Danmark, da coronaen ramte Europa.

Livet på pause - 17. maj 2020 kl. 10:02
Af Casper Ravnsted-Larsen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Han måtte ganske vist vente en times tid i Puttgarten på at komme med en færge til Rødby, men det var et problem i småtingsafdelingen i forhold til de bekymringer, han havde haft undervejs.

- Mens jeg kørte tænkte jeg jo selvfølgelig på, hvornår den sidste færge sejlede, og om jeg ville nå den.

Mange mennesker måtte rejse, da coronavirusset kom til Europa. Men langt de fleste rejste hjem til deres eget land. Og det var da mærkeligt at rejse til et helt tredje land, når alle andre tog hjem, fortæller Kamiel. Og, understreger han, kærligheden vejede tungest.

På den danske side af færgeforbindelsen har der i en årrække efterhånden været grænsekontrol. Og vagten undrede sig da også en anelse, da en hollandsk mand med belgiske nummerplader ville ind i Danmark lige før lukketid.

- Der var jo grænsekontrol, og de sagde: Ved du godt, at landet er lukket ned fra i morgen?

- Vi ville rigtig gerne være sammen i det samme land, for hvis det nu varede i månedsvis, ville det jo bare være forfærdeligt. Og jeg vidste jo, at det danske sundhedsvæsen er ret godt, så på den måde var jeg ikke bekymret over at være i et andet land.

Håber det er ok

Siden ankomsten har Signe, der oprindeligt kommer fra Præstø, og Kamiel tilbragt coronanedlukningen skiftevis i Signes lejlighed i København og i et sommerhus på Svinø mellem Vordingborg og Næstved. Her kan de begge arbejde hjemmefra og nyde roen.

- Det er et godt sted at være strandet. Her er rart. Og det kunne være meget værre. Samtidig har de en god tilgang til coronaen i Danmark, og det kunne have været meget værre med smitten.

- Jeg har hørt i radioen, at folk, der bor på landet, ikke er så glade for storbyfolk, der kommer ud og potentielt tager smitten med. Men det var nok mest i starten, og vi håber det er ok, når vi er bare er i huset og går ture i naturen.

Stadig mad i køleskabet

Mens Danmark er ved at åbne sig igen, og resten af Europa ligeledes viser små tegn på heling, følger Kamiel og Signe nyhederne tæt og afventer i spænding, hvornår regeringen tager stilling til, hvornår grænserne igen skal være åbne.

En dansker kunne måske finde en flyrute til Bruxelles og komme tilbage ind i Danmark uden problemer. Men Kamiel har ikke dansk pas og ville muligvis være tvunget til at blive Bruxelles.

- På et eller andet tidspunkt vil jeg jo også gerne lige tilbage til min lejlighed i Bruxelles, for jeg tog jo afsted i den tro, at jeg måske bare var væk et par uger. Der er jo mad i køleskabet, og jeg skal jo også fysisk tilbage på arbejde på et eller andet tidspunkt. Vi følger det tæt, men grænserne er vist ikke lige første prioritet.

- Jeg er med på, at det nok ikke er i nogens interesse at åbne for tusindvis af tyskere, der vil se Den Lille Havfrue, men forhåbentligt kommer der en lempelse for folk som os, som er i et forhold, og gerne vil have lidt fleksibilitet til at bo hver for sig og stadig se hinanden, slutter han.

Her slutter vi fortællingen om den kørende hollænder, der altså valgte at tilbringe coronanedlukningen i Danmark. Læs de øvrige afsnit på http://sn.dk/livetpaapause

(Signe og Kamiel har ønsket kun at blive omtalt ved deres fornavne. Redaktionen kender deres fulde navne.)

Har debatten om sexisme taget overhånd?