23. august 2019
Lav udstrækningsøvelser mindst 2 gange om ugen af mindst 10 minutters varighed for at vedligeholde eller øge kroppens bevægelighed.
Lav udstrækningsøvelser mindst 2 gange om ugen af mindst 10 minutters varighed for at vedligeholde eller øge kroppens bevægelighed.
Foto: Andriy Popov/Panthermedia
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Vi lever længere men bliver ikke sundere

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Vi lever længere men bliver ikke sundere
Lev sundt - 14. august 2019 kl. 15:29
Af Søren Arildsen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Ældre lever længere - men er ikke blevet sundere. Det er konkluderer Sundhedsstyrelsen ifølge rapporten "ældres sundhed og trivsel - Ældreprofilen 2019".

Sundhedstyrelsen har set på aldersudvikling kontra sundhed inden for de seneste ti år. Det fysiske og psykiske helbred er ikke blevet bedre, og der er fortsat stor ulighed i sundhed blandt de ældre, understreger rapporten.

En gruppe internationale forskere har efterfølgende sammenfattet forskningen på området. Det er mundet ud i 30 videnskabelige konklusioner, der efterfølgende er blevet omsat til 20 anbefalinger. Anbefalingerne rykker ved den nuværende tilgang til arbejdet med at sikre ældre et godt og sundt liv, fortæller professor Jens Bangsbo, der som leder af Center for Holdspil og Sundhed ved Københavns Universitet.

”I kommunerne arbejder sundheds- og plejecentre typisk ud fra, at der minimum skal trænes i 150 min. ved lav intensitet for, at det skal have nogen positiv effekt på de ældres sundhed. Men forskningen viser, at også en mindre træningsmængde kan gøre en stor forskel,” siger professor Jens Bangsbo og fortsætter:

”Og det er rigtig vigtigt. For det betyder, at det kan være nemmere at overskue at starte med fysisk aktivitet, selvom man ikke har været aktiv i mange år. For nogle ældre vil det have betydning, hvis de starter med at gå en lille tur, eller hvis de rejser og sætter sig oftere. På den måde kan de aktiviteter, man laver i hverdagen tælle med i regnskabet, siger han.”

Sundhedsstyrelsen anbefaler til fysisk aktivitet:

- Vær fysisk aktiv mindst 30 minutter om dagen. Aktiviteten skal være med moderat til høj intensitet og ligge ud over almindelige kortvarige dagligdags aktiviteter. Hvis de 30 minutter deles op, skal aktiviteten vare mindst 10 minutter.

- Mindst 2 gange om ugen skal der indgå aktiviteter af mindst 20 minutters varighed med høj intensitet, som vedligeholder eller øger konditionen og muskel- og knoglestyrken.

(Hvis man er over 65 år anbefaler Sundhedsstyrelsen, at aktiviteterne holdes på et moderat niveau)

- Lav udstrækningsøvelser mindst 2 gange om ugen af mindst 10 minutters varighed for at vedligeholde eller øge kroppens bevægelighed. Udfør desuden regelmæssigt øvelser for at vedligeholde eller øge balanceevnen.

- Fysisk aktivitet ud over det anbefalede vil medføre yderligere sundhedsmæssige fordele.

Kilde: Sund Aldring, Københavns Universitet - https://sundaldring.ku.dk/

Anbefalinger om fysisk aktivitet for ældre