19. november 2018
Når solen skinner, er det ikke svært at komme ud at træne. Værre er det, når vinteren mørke og kulde rammer os.
Når solen skinner, er det ikke svært at komme ud at træne. Værre er det, når vinteren mørke og kulde rammer os.
Foto: Nenad Aksic/Shutterstock
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Seks råd til at træne når motivationen mangler

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Seks råd til at træne når motivationen mangler
Lev sundt - 08. november 2018 kl. 12:13
Af Søren Arildsen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Efterårssolen sender sine spæde stråler ned i mit ansigt. Skovbunden er et farvestålende dække med brogede blade. I dag er det slet ikke noget problem at komme ud at træne.

En flot efterårsdag kan godt inspirere os hvilende motionister til at komme i gang. Men denne tid, vi nu går i møde med mørke og kulde, er nok den, hvor det er sværest at få motioneret.

Til disse mørke og kolde dage vil det være godt med nogle tips til, hvordan vi alligevel får sat gang i motionen.

Seks råd

1. Sæt træningsmængden ned. Er motivationen ikke til lange og hårde træningspas, så tag en kort tur. For din moral er det bedre at tage en lille træningstur end slet ingen.

2. Varierer din træning. Alt for mange tager den samme træningstur igen og igen og i samme tempo. Prøv at udskifte både tempo og rute. Det kan også være at et andet træningstidspunkt giver nye oplevelser.

3. Få overstået træningen i en fart. Hvis du hele tiden udsætter din motion, bliver det sværere og sværere at komme i gang.

4. Planlæg din træning. Træner du sammen med andre, så kan aftaler "tvinge" dig til at møde op, selv om du ikke rigtig gider. Eller lav aftaler med dig selv eller dine nærmeste om, hvornår du skal motionere.

5. Lav dig en træningsdagbog. Skriv op hvornår og hvordan du træner. Det kan være motiverende at kigge i træningsnotaterne og se, at der faktisk sker en fremgang.

6. Sæt dig et mål. Har du en aftale med dig selv om, hvad motionen skal føre til, så kan det være nemmere at holde sig i gang.