17. november 2019
Hvis du hverken vil tabe dig eller tage på, så skal du ramme dit ligevægtsindtag. Altså, du skal spise lige præcis det antal kalorier, som din krop forbrænder.
Hvis du hverken vil tabe dig eller tage på, så skal du ramme dit ligevægtsindtag. Altså, du skal spise lige præcis det antal kalorier, som din krop forbrænder.
Foto: Colourbox
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Se her hvor mange kalorier du har brug for

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Se her hvor mange kalorier du har brug for
Opdateret 16. oktober 2019 kl. 22:24
Lev sundt - 16. oktober 2019 kl. 14:06
Af Søren Arildsen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Spiser du mere end du forbrænder, så tager du på ligegyldigt om du indtager en marsbar eller en avocado.

Kroppen er sådan indrettet, at hvis du spiser f.eks. 3000 kalorier om dagen, men kun får forbrændt de 2500, så vil de overskydende kalorier lagres som fedt på kroppen. Omvendt, kan du også tabe dig ved at indtage færre kalorier, end din krop forbrænder.

arrow Læs også: Slankekur: Derfor går din forbrænding ned

Hvis du hverken vil tabe dig eller tage på, så skal du ramme dit ligevægtsindtag. Altså, du skal spise lige præcis det antal kalorier, som din krop forbrænder.

Og det kræver et større specifikt regnestykke.

Du skal se på flere faktorer som dit køn, din vægt, din alder og dit aktivitetsniveau for at regne dig frem til, hvor mange kalorier, din krop har brug for.

Der findes rundt omkring på internettet flere onlineberegnere, som du kan benytte. Men du kan også forsøge dit med nedenstående formel (Harris-Benedict-formlen), for at finde frem til, hvor mange kalorier, du skal have i døgnet for at holde vægten.

For mænd:
Kcal = (10 x din vægt i kg) + (6,25 x din højde i cm) – (5 x din alder) + 5

For kvinder:
Kcal = (10 x din vægt i kg) + (6.25 x din højde i cm) – (5 x din alder) – 161

Dette tal skal så ganges med den omtrentlige fysiske aktivitet, du udfører i løbet af en dag:

- Ingen eller meget lidt aktivitet - Kcal x 1,2
- Lidt fysisk aktivitet – 1-3 gange om ugen - Kcal x 1,375
- Moderat fysisk aktivitet – 3-5 gange om ugen - Kcal x 1,55
- Hård fysisk aktivitet – 6-7 gange om ugen - Kcal x 1,725
- Meget hård fysisk aktivitet – 2 gange om dagen - Kcal x 1,9

arrow Så meget kræver det at forbrænde en avocado
13. oktober 2019 kl. 14:01 Opdateret: kl. 11:01