15. april 2021
Det er vigtigt at holde nogle pauser og bevæge sig i løbet af en lang hjemmearbejdsdag. Har du en træningselastik, kan du udføre nogle øvelser hjemme.
Det er vigtigt at holde nogle pauser og bevæge sig i løbet af en lang hjemmearbejdsdag. Har du en træningselastik, kan du udføre nogle øvelser hjemme.
Foto: Søren Arildsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Sådan tilrettelægger du dit hjemmearbejde bedst muligt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Sådan tilrettelægger du dit hjemmearbejde bedst muligt
Opdateret 14. januar 2021 kl. 13:31
Lev sundt - 14. januar 2021 kl. 13:18
Af Søren Arildsen

Rigtig mange sidder i øjeblikket og arbejder hjemmefra på grund af coronakrisen. Det giver en masse fordele i form at fleksibilitet, men der er også en række ulemper og faldgruber, du skal være opmærksom på.

Når du før coronatiden mødte ind på din arbejdsplads, fik du dagen igennem nogle naturlige afbræk i form af møder, kaffepauser eller samvær med kollegaerne.

På din hjemmearbejdsplads er der ikke sådanne "forstyrrelser". Du kan derfor ende med at sidde og arbejde kontinuerligt gennem lang tid.

For at undgå, at du hænger over arbejdet hele tiden, skal du tilrettelægge din arbejdsdag således, at der bliver nogle pauser undervejs.

Du kan f.eks. aftale med dig selv, at du taler i telefon stående eller mens du går en tur rundt i din bolig. Du kan også indlægge faste pauser i løbet af dagen, hvor du forlader din hjemmearbejdsplads for en kort stund. I pausen kan du måske lige flytte et par tallerkner ned i opvaskemaskinen eller lægge en bunke tøj ind i klædeskabet.

Bare nogle få minutters afbræk er nok til at genopfriske hjernen og aktivere nogle muskelgrupper.

arrow Læs også: Øvelser, der sætter gang i kontorkroppen
Mere om stillesiddende arbejde
Du kan læse mere om fysisk arbejdsmiljø og ergonomi i forbindelse med skærmarbejde og stillesiddende arbejde på hjemmesiden:


https://www.kropogkontor.dk/
Pas på din arbejdsstilling

Du skal som hjemmesiddende også være opmærksom på din arbejdsstilling. Har du ikke egentlige kontorfaciliteter, kan du hurtig sidde og spænde i nakke og skuldre, fordi stolen er for lav eller bordet for højt. Det er derfor vigtigt, at du ændrer arbejdsstilling ind imellem. Måske kan du stille computeren op på køkkenbordet eller på et strygebræt og derved både komme op at stå og variere den måde, du arbejder på.

Det kunne jo også være, at der var mulighed for at tage noget arbejdsudstyr med hjem fra arbejdspladsen så som computer, skærm, tastatur, mus, printer, stol, fodskammel og en arbejdslampe.

Husk at bevæge dig

Når du nu sidder hjemme, så er der fare for, at du får rørt dig væsentlig mindre end, hvis du skulle møde op på din arbejdsplads.

Derfor er det vigtigt at komme op ad stolen og få bevæget dig. Du kan vælge at bruge frokostpausen til en gåtur og en mundfuld frisk luft, og du kan med fordel lave nogle øvelser, som modvirker en dårlig arbejdsstilling.

For mange år siden var der et slogan i forbindelse med en motionskampagne: "Gå en tur med hunden, selv om du ingen har". Det kunne du med fordel skrive dig bag øret.

Elastikøvelser med fokus på at lindre smerter og styrke nakke-, skulder- og rygmuskulaturen. Se dem her:

Øvelser med elastik
arrow Dagligstuen hitter som hjemmekontor
14. januar 2021 kl. 13:12 Opdateret: kl. 13:30
Lars Løkke starter nyt parti i midten af dansk politik. Kunne du finde på at stemme på hans parti ved næste folketingsvalg?