19. december 2018
virkningerne af en glutenreduceret kost hos raske mennesker nok ikke primært skyldes det reducerede indtag af gluten selv, men snarere en ændring i sammensætningen af kostfibre.
virkningerne af en glutenreduceret kost hos raske mennesker nok ikke primært skyldes det reducerede indtag af gluten selv, men snarere en ændring i sammensætningen af kostfibre.
Foto: Lithiumphoto/Shutterstock
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Mindre gluten giver færre maveproblemer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Mindre gluten giver færre maveproblemer
Opdateret 14. november 2018 kl. 10:52
Lev sundt - 14. november 2018 kl. 10:09
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Dropper du eller skærer du voldsomt ned på madvarer, som indeholder gluten, så vil din mave få det bedre - og du kan se frem til et mindre vægttab. Det er konklusionen på et internationalt studie, der blandt andet er gennemført på Københavns Universitet.

Studiet viser, at en glutenreduceret, men fiberrig kost ændrer tarmbakteriernes miljø og reducerer mave-ubehag, herunder oppustethed. Samtidig vil der ske et mindre vægttab.

I studiet deltog 60 midaldrende, sunde, danske voksne. Først blev de sat til at spise en glutenreduceret kost i otte uger. Kosten indeholdt to gram gluten. Herefter fik de en almindelig kost i seks uger, som indeholdt 12 gram gluten og endelig en kost med et højt glutenindhold i otte uger i form af 18 gram gluten.

De to kosttyper med henholdsvis lavt og højt glutenindhold var nøje afstemt for så vidt angår antallet af kalorier og næringsstoffer, herunder samme mængde kostfibre. Imidlertid var sammensætningen af fibrene markant forskellig på de to kosttyper.

På baggrund af studier i tarmbakterierne hos forsøgspersonerne, konkluderer forskerne, at virkningerne af en glutenreduceret kost hos raske mennesker nok ikke primært skyldes det reducerede indtag af gluten selv, men snarere en ændring i sammensætningen af kostfibre, der kan henføres til færre fibre fra hvede og rug og flere fibre fra grøntsager, brune ris, majs, havre og quinoa.

Vægttab


En sidegevinst ved en kost med lidt gluten er, at forsøgspersonerne tabte sig. Forskerne vurderer, at det skyldes, at tarmbakterierne øger forbrændingen af kalorier.

"Vægttabet var helt, helt uventet for os", siger professor og forskningsleder Oluf Borbye Pedersen, Novo Nordisk Fondens Metabolismecenter ved Københavns Universitet, til Dagbladet Politiken.

Professoren understreger, at studiet kan hjælpe folk med maveproblemer til et bedre liv ved at spise en fiberrig low-gluten-kost.

Ifølge professoren lider mindre end 1 procent af den autoimmune sygdom cøliaki, så de reelt ikke tåler gluten, mens op mod hver femte voksne konstant har problemer med mave og tarm i et eller andet omfang. "En af årsagerne kan være det store forbrug af glutenholdigt brød, pasta og pizzaer med kostfibre overvejende fra hvede og rug", siger Oluf Borbye Pedersen til Politiken.

Ingen belæg for en kostændring

Professor Oluf Pedersen understreger, at forskerne ikke har noget grundlag for at gå ud og anbefale en generel kostændring.

- Flere længerevarende undersøgelser er absolut nødvendige, før der kan gives offentlige sundhedsanbefalinger til befolkningen i almindelighed, især fordi vi finder, at kostfibre - ikke fraværet af gluten i sig selv - er den primære årsag til reduceret ubehag i tarmene og kropsvægt, understreger Oluf Pedersen.

- På nuværende tidspunkt mener vi, at vores undersøgelse er en advarsel til fødevareindustrien om at vågne op. Glutenfri er måske ikke nødvendigvis det sunde valg, som mange mennesker tror. De fleste glutenfri fødevarer, der er tilgængelige på markedet i dag, mangler i meget høj grad kostfibre og naturlige, ernæringsmæssige ingredienser. Derfor er der et iøjnefaldende behov for adgang til fiberberigede, ernæringsmæssigt korrekte glutenfri fødevarer af høj kvalitet - friske eller minimalt forarbejdet - til forbrugere, der foretrækker en glutenreduceret kost, understreger professoren.

Kilde: Københavns Universitet

Video: Københavns Universitet